Namn BENGT

År 1950

Tillverkare  DFF Övermo varv

Längd 7,20

Bredd  2,30

Djupg 0,50

Motor org. Seffle  S15 BFV 10 hkr nu en med nr 6188 från 1948

 

 

 

BENGT bytte ägare i September 2015. Se nye ägaren Sven-Åke Blomqvist provköra på Urban Sondells filmklipp!

Ljudet kommer från motorn men kunde mycket väl vara de traktorsamlande kompisarnas hjärtljud

 

Fyndskick 2002-05-03.

Historia. BENGT gick i den södra delen av Dalälven. Hon är av Dalälvarnas Flottningsförenings - DFF - typ B. Dessvärre finns inga kända bilder på båten då hon gick i flottningen. Båten hade från början en Seffle tändkulemotor typ S15 BFV men den byttes 1967 ut till en luftkyld Deutz-diesel på 9 hkr. Bengt blev kvar i DFF;s ägo till 1974, då stationerad vid Rämsön i Söderfors. Flottningen avslutades med 1970 års säsong men Bengt användes förmodligen i avvecklingasarbetet av flottleden. Att motorn var luftkyld gjorde att båten kunde brukas året runt och den startades bekvämt med elstart.

Några arbetstimmar och 10 år senare. På väg till invigningen av nya kajen i Leksand 2012-06-16

Båten såldes 1974-04-08 från Rämsön, Söderfors till dåvarande BPA i Örebro för 9 000 kr. Hon användes bland annat som arbetsbåt vid ett brobygge till ön Äsön  i  Hjälmaren. När detta var slutfört såldes Bengt vidare till Ingmar  Dahlin i Kumla. Han byggde om båten med en hytt midskepps och installerade en Volvo Penta MD 23 i stället för den bullriga Deutzen. Nu gjorde båten nästan 7 knop på max och då bränsletanken hade flyttats till akten kunde fören användas som ruff med viss möjlighet till övernattning. Bengt användes som fritidsbåt i västra Hjälmaren. Efter ytterligare 10 år såldes båten vidare till Conny Wernersson i Guldsmedshyttan som hade sommarbostad i Grythem vid Hjälmaren. Conny tog ut motorn och satte den i en annan båt varför Bengt blev motorlös och fick stanna på land. Som fritidsbåt var hon reggad som JON 32 i det frivilliga fritidsbåtsregistret.

Då en av Lidwallssidans blivande redaktörer vid den tiden försökte efterforska alla DFF:s små motorvarpbåtar fick han våren 2002 genom vänliga personer på PEAB kontakt med Conny Wernarsson som berättade att båten fanns i Grythem där den legat på land c:a 10 år. I en bisats i telefonsamtalet erbjöds han att köpa den.

Anders köpte båten den 17 maj 2002 och transporterade henne till Laknäs i Leksand med hjälp av Wass Åkeri AB i Örebro. Redan samma år revs överbyggnaden men åren därefter gjordes bara sporadiska arbetsinsatser på båten. Intentionen var att återställa båten till så nära originalskick som möjligt. När en 10 hkr Sefflemotor med tillverkningsnummer  6188 från 1948 inköpts kom återställningsarbetet igång på allvar och motorn monterades i båten under augusti 2008. Denna motor har tidigare suttit i en Lidwallsbåt typ  BVV 10 nr 31. Massor med arbete har gjorts efter detta. Originaltanken är tillbakaflyttad till under fördäcket. Motorn blev upplinjerad och provkörd i båten 2008. Trädurkar har tillverkats mm. Massor av borrhål har svetsats igen. En kort provtur kunde företas sommaren 2010. Allt fungerade till belåtenhet.

2011 hade båten fått tillbaka sin ursprungliga färgsättning och det blev det åtskilliga turer på Siljan. I november 2011 inköptes ett varpspel från Lidwallsbåten BVV-10 nr 78 som renoverades och monterades i båten. Nu återstår att få drivningen av spelet via kilrep från propelleraxeln att fungera. Sommaren 2014 låg Bengt i träda, utkonkurrerad av andra projekt som t.ex Lidwalls nr 252 DJUPVIK och Lidwalls nr 189 INEZ som båda pockade på ägarens kärlek och uppmärksamhet.

Båten är i fint skick om än bucklig av sina år bland timmer och byggbråte, planen är att BENGT skall fortsätta sina dagar på Siljan! . 2015 är hon åter i sjön ooch full drift. I september 2015 köptes båten av Sven-Åke Blomqvist. Bengt fick därmed ny hemmahamn i Rönnäs och blir på så sätt kvar i Siljans vattensystem till reds stora glädje.

 

Fyndskick i Grythem 2002 05 03

Ankomst till Wintervarvet 2002 05 20

Avlastad. Åke Wass konstaterade att regnvatten läckte ut fast hon stod på torra land. 2002 05 20

Motorinstallation har börjat 2008 08 06

Motorinstallation, axeln linjeras. 2008 08 06

En första testtur och allt gick fint. 2010 07 08

Åter i DFF:s färger men ännu spellös. 2011 08 03

Nu är det bara att åka 2011 08 03

Nöjd redare o varvsarbetare. Mot Rättvik och CCW. 2011 08 04

Spelet renoverat 2012 04 09

Nu med spel i Tällberg 2012 06 23

Utanför Övermo varv. 2012 07 14

Bland Övermokusiner i Hjortnäs, alltså Sigvard och Inez 2012 07 15

En fin vy på väg mot Siljansnäs på Byrviken 2013 06 25

Efter en säsong på land är båten åter i Siljan. Bengt i Hjortnäs 2015-06-24. foto red.

Bengt i Hjortnäs 2015-06-24. foto red.

Som passbåt på Lidwallsdagen i Leksand Foto red 2015 08 01

Tryck här för att se fortsättningen

En varm höst har fått Sven-Åke att ta fram målargrejerna och uppdaterat färgsättning och namnsnitt. Foto Urban Sondell 2015-10-23

Bengt vid gästkajen i Leksand med dalaflaggan i akten. Så stiligt. Foto red 2016 06 26

Tillbaks