Namn  BENGT


Byggår 1950  Tillverkare  DFF Övermo varv  Längd 7,20  bredd 2,20  djupgående 0,50  Motor Seffle S15 BVF 10 hkr  

 

Historia BENGT gick i den södra delen av Dalälven. Hon är av Dalälvarnas Flottningsförenings - DFF - typ B. Dessvärre finns inga kända bilder på båten då hon gick i flottningen. Båten hade från början en Seffle tändkulemotor typ S15 BFV men den byttes 1967 ut till en luftkyld Deutz-diesel på 9 hkr. Bengt blev kvar i DFF;s ägo till 1974, då stationerad vid Rämsön i Söderfors. Flottningen avslutades med 1970 års säsong men Bengt användes förmodligen i avvecklingasarbetet av flottleden. Att motorn var luftkyld gjorde att båten kunde brukas året runt och den startades bekvämt med elstart. Båten såldes 1974 04 08 från Rämsön, Söderfors till BPA (senare PEAB)  i Örebro för 9 000 kr. Användes bland annat som arbetsbåt vid ett brobygge till ön Äsön i Hjälmaren. När detta var slutfört såldes Bengt vidare till Ingmar Dahlin i Kumla.

Han byggde om båten med en hytt midskepps och installerade en Volvo Penta MD 23 i stället för den bullriga Deutzmotorn. Nu gjorde båten nästan 7 knop på max och då bränsletanken hade flyttats till akten kunde fören användas som ruff med viss möjlighet till övernattning. Bengt användes som fritidsbåt i västra Hjälmaren. Efter ytterligare 10 år såldes båten vidare till Conny Wernersson i Guldsmedshyttan som hade sommarbostad i Grythem vid Hjälmaren. Conny tog ut motorn och satte den i en annan båt varför Bengt blev motorlös och fick stanna på land. Som fritidsbåt var hon reggad som JON 32 i det frivilliga fritidsbåtsregistret. Då en av Lidwallssidans blivande redaktörer vid den tiden försökte efterforska alla DFF:s små motorvarpbåtar fick han våren 2002 genom vänliga personer på PEAB kontakt med Conny Wernarsson som berättade att båten fanns i Grythem där den legat på land c:a 10 år. I en bisats under telefonsamtalet erbjöds han att köpa den.

Anders Winter köpte båten den 17 maj 2002 och transporterade henne till Laknäs i Leksand med hjälp av Wass Åkeri AB i Örebro. Redan samma år revs överbyggnaden men åren därefter gjordes bara sporadiska arbetsinsatser på båten. Intentionen var att återställa båten till så nära originalskick som möjligt. När en 10 hkr Sefflemotor med tillverkningsnummer  6188 från 1948 inköpts kom återställningsarbetet igång på allvar och motorn monterades i båten under augusti 2008. Denna motor har tidigare suttit i en Lidwallsbåt typ  BVV 10 nr 31. Massor med arbete har gjorts efter detta. Originaltanken är tillbakaflyttad till sin ursprungliga plats under fördäcket. Motorn blev upplinjerad och provkörd i båten 2008. Trädurkar har tillverkats mm. Massor av borrhål har svetsats igen. En kort provtur kunde företas sommaren 2010. Allt fungerade till belåtenhet. 2011 hade båten fått tillbaka sin ursprungliga färgsättning och det blev det åtskilliga turer på Siljan.

I november 2011 inköptes ett varpspel från Lidwallsbåten BVV-10 nr 78 som renoverades och monterades i båten. Återstod att få drivningen av spelet via kilrep från propelleraxeln att fungera. Sommaren 2014 låg Bengt i träda, utkonkurrerad av andra projekt som t.ex Lidwalls nr 252 DJUPVIK och Lidwalls nr 189 INEZ som båda pockade på ägarens kärlek och uppmärksamhet. Båten var i fint skick om än bucklig av sina år bland timmer och byggbråte, Planen var att BENGT skulle fortsätta sina dagar på Siljan! 2015 var hon åter i sjön och full drift. I september 2015 köptes båten av Sven-Åke Blomqvist. En ur alla synpunkter lyckad affär. Bengt fick därmed ny hemmahamn i Rönnäs och blir på så sätt kvar i Siljans vattensystem till reds stora glädje. Sven-Åke brukade båten flitigt och letade aktivt  efter delar till en varpspelkoppning så att spelet kunde kopplas in på riktigt. Sommaren 2018 företogs en långresa till Vaverön och en propeller med större stigning motrerades. Farten blev fina 5 knop.



Fyndskick i Grythem 2002-05-03. Foto Red


Lidwallsbåtens dag 2019 Foto Christer Samuelsson 2019 08 03
 


Ankomst till Wintervarvet  Åke Wass som körde båten  konstaterade att regnvatten läckte ut fast hon stod på torra land. 2002 05 20 Foto Red


Motorinstallation har börjat 2008 08 06


En första testtur och allt gick fint. 2010 07 08


Åter i DFF:s färger men ännu spellös. 2011 08 03


Spelet renoverat 2012 04 09


Några arbetstimmar och 10 år senare. På väg till invigningen av nya kajen i Leksand 2012-06-16


En fin vy på väg mot Siljansnäs över Byrviken 2013 06 25


En varm höst har fått Sven-Åke att ta fram målargrejerna och uppdaterat färgsättning och namnsnitt. Foto Urban Sondell 2015-10-23


Med träindustri i Norsbro som bakgrund Foto red 2017 07 08


Sven Åke lägger till vid kajen i Leksand. Foto Christer Samuelsson 2017 08 05


Betydligt soligare på Lidwallsbåtsdagen 2018. Foto red 2018 08 04

På Insjön Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 06 12


Sven-Åke med besättning och Bengt är en återkommande attraktion på Lidwallsbåtens dag.  Foto Daniel Näsman 2022 08 06


Bengt i centrum med Passaren på BB sidan och Torsång I på SB Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2024 08 03

Tillbaka