Namn  Gårdvik


Byggår: 1930 tal  Tillverkare:  DFF  Övermo varv  Längd: 8,50  bredd: 2,40 djupgående: 0,50  Motor Original :  Seffle typ 15 BF 10 hkr 

 

Historia. Tillverkningskostnaden för Gårdvik  är inte känd.  Båten är uppkallad efter en plats i Mora kommun. Båten hade från början ett nitat plåtskrov. Den ursprungliga Seffle 10 hkr typ 17 byttes okänt år till en 15 hkr Seffle typ S17 BVF av modernare snitt med varpspelskoppling. 1959 byttes i sin tur denna motor ut mot en Bolinder Munktell typ 1052 på 23 hkr. Det förefaller som båten hela tiden funnits i trakterna runt Siljan och tidvis stationerad vid lasarettsbryggan i Mora även kallad Pintorpsbryggan. Båten brukades i älvsnittet mellan Siljan och  Orsasjön.

1971 köptes båten av Ströms Sågverk som låg i Mora. Sågen hade sitt timmer magasinerat i Saxviken i centrala Mora. Där brukades  båten  med att dra små timmerflot mellan sågens  olika magasin. Gårvik var kvar till sågens nedläggning 1978. Båten såldes därefter till Sollerön och byggdes om till fritidsbåt.  Det var tänkt att hon skulle byggas om till ångdriven slup av Åke Ryss på Soll men så blev det inte. I hastigheten frös dessvärre Bolindermotorn sönder

2006 såldes båten åter lokalt till Tomas Johansson  Han lade ned mycket arbete på båten och fick tag på en hel BM 1052 motor. Hon fick givetvis behålla namnet.

Inspirerad av andras gärningar i kretsen av Lidwalls- och DFF-båtägare tog Tomas ett nytt beslut somaren 2020. Efter en reparation av den tänkta motorn BM 1052 påbörjades ett omfattande arbete med Gårdvik för att återskapa henne i sent 1950-tals look. Överbyggnaden som tillkom på 1970-talet revs. Motorn på plats och i okt 2020 återställde Tomas fördäcket.År 2021 var hon i sjön igen och gick från Sollerön till Leksand tur och retur för att delta på den inställda Lidwallsbåtens dag en verkligt trevlig come back värd all uppskattning !!



Vid DFF:s depå i Sanda Mora. I bakgrunden ses inloppet till Saxviken där båten var verksam 1971-78 vid Ströms såg.  Foto Bengt Strandberg 1966


På Övermo Varv upplagd under vår vintern 1968 Foto Bengt Strandberg


Gårdvik bogserar ett litet flot inne på Saxviken i Mora. 2020 är det ett exklusivt bostadsområde där sågen låg.
Foto red juli 1973


Vid Ströms sågverk 1977 foto red


Som fritidsbåt i bogsertagen innanför Sollerön på väg mot Mora. Foto i Tomas Johanssons samling.


Ute på Siljan Foto i Tomas Johanssons samling.


Som arbetsbåt i samband med bygget av den nya bron över till Sollerön. Foto red 1997 07 24


Nu är Gårdvik på G igen. Som ses är bland annat vågbrytarens avslutning nu återställd.  Foto i Tomas Johansson

Fina former framträder Foto Tomas Johanssson 2020 09 13

Motorn på plats. Foto Tomas Johanssson 2020 09 13


Fördäcket återställt och det blir dubbla luckor som i fordom Foto Tomas Johanssson 2020 10 02

Nytt år och nya tag. Tomas skissar 2021 07 08 på det tillkommande taket men det får bli till vinten.....

Här jobbas på för att komma i sjön 2021. Foto Tomas Johanssson 2021 07 13.

... och det händer saker. Trad pollare återskapade. Foto Tomas Johanssson 2021 07 21

Så efter mängder med jobb är det tid för sjösättning. Solleröns kyrka i bakgrunden. Foto Tomas Johanssson 2021 07 24

Så ut på fjärdarna bakom Sollerön. Går nästan 7 knop med 23 hkr maskin. Foto Tomas Johanssson 2021 07 24

En synnerligen elegant återkomst !!! Foto Tomas Johanssson 2021 07 24

Tomas Johanson som återskapat Gårdvik kör på insidan av Sollerön. Foto Naima Trogen 2021 07 24

En härlig afton på Siljan. Foto Naima Trogen 2021 07 24

Gårdvik Anländer Ullvi på Lidwallsbåtens dag 2021 Foto red 2021 08 07

På födelseplatsen igen. Gårdvik på Övermo varv. Foto Red 2021 08 07

Efter många år på land blev det en extra lång säsong för Gårdvik. Men nu är hon på land igen Foto Tomas Johansson 2021 12 06

Tillbaks