Byggår: 1939 Tillverkare: DFF Övermo varv Längd: 8,50 bredd: 2,40 djupgående: 0,50 Motor Original : Seffle typ 15 BF 10hkr
Hovran är uppkallad efter den utvidgning av Dalälven som bildar sjön med samma namn söder om Hedemora. Här gick båten tillsammans med den mindre Gunnar av typen B. När jag väl tog mig till DFFs lilla depå vid Grådö 1976, återstod bara sliprälsen, där båtarna hade dragits upp på land. Båtarna jag sett under alla år vi åkt förbi Grådö på väg upp till Leksand, var borta. Hovran som ursprungligen hade nitat skrov, är av DFF:s typ D. Byggd på Övermo varv 1939. mått 8,5 x 2,4 m Totalvikt ca 4,500 kg. Varpspelet rymde 1 000 m 10 mm lina. Sannolikt hade hon en 10 hkr seffle tändkulemotor med frislag från byggåret. Den byttes 1961 mot den nuvarande Bolinder Munktell motorn på 23 hkr
Den 23 januari 1975 såldes hon till Sandvikens segel sällskap( SSS ) som arbetsbåt på Storsjön i Gästrikland. Segelsällskapet ombesörjer bla. sophämtningen på sjöns öar sommartid och till detta behövdes en ordentlig båt. Dock såldes hon vidare i mitten av 1980 talet till en privatperson boende i Börviken vid samma sjö. Ca 10 år senare fick hon åter ny ägare. Jag frågade SSS vart Hovran tog vägen efter försäljningen men ingen kunde ge något klart svar. Jag har själv spanat efter båten runt Sandviken vid flera tillfällen under början av 2000-talet. Att hon just då inte alls fanns på Storsjön utan i sjön Hinsen förklarar varför jag inte var särskilt framgångsrik. Efter några år fanns hon åter i Storsjötrakten.Det var Mats Tägtström som till slut stod för bedriften att återfinna båten 2007 och som tog bilden nedan. Båten sågut att vara i gott skick även om hon använts rätt sparsamt de senaste åren. Plåttaket och spelet är borttaget men kraftkällan förefaller vara en Bolinder Munktell-motor. Jag har ingen bild på båten då hon gick i flottningen. Den äldsta bilden på Hovran har jag fått av Orions / Holgers ägare. Hon har ett orange skrov på den bilden men då visste varken han eller jag att detta var just Hovran.
Under juli 2020 inträffade ett nytt kapitel i Hovrans historia. Ove Gustafsson skulle köpa in en mobilkran och säljaren ägde även denna flottningsbåt med defekt maskin. Owe köpte både kran och båt. Han hade en nyrenoverad BM 1023 i garaget och genast tog arbetet fart med att få igång Hovran. Redan 3 veckor senare var allt på plats och Hovran fick komma i vattnet. Som en riktig överaskning dök Ove med barn och barnbarn upp i Övermo i samband med den alternativa Lidwallsdagen den 1 aug.
Joel och Hofran
vinterupplagda vid Grådö på 1960 talet Foto från nätet
Hovran 2007 Foto Mats Tägtström
Foto Mats Tägtström 2011
I nya färger Foto Mats Tägtström 2011
Slipen på DFFs depå i Grådö 1974 foto Red
På samma plats finns idag en bra ramp Foto red juli 2018
En riktig familjebåt på Österdalälven Foto red 2020 08 01
Strandhugg och kaffepaus Foto red 2020 08 01