Namn  KRAKU senare LOTTA


Byggår: 1938  Tillverkare:  DFF  Övermo varv  Längd: 6,50  bredd: 2,20 djupgående: 0,50  Motor Original :  Seffle typ S 13 BF 4  hkr nr 4062


Historia. Båten som är av en särskild typ med mycket lågt fribord utrangerades redan i mitten av 1960-talet. Skall ursprungligen ha trafikerat de norra delarna av Västerdalälven. Hon är systerbåt till Laura som är något längre. Kraku, som betyder Kråkan, låg i många år på det  gamla sågverksområdet i Malung. Kanske var det originalmotorn som satt i båten? En Sefflemotor med tillverkningsnr 4062  frislag typ 13 BF på 4 hkr vid 700 v/m. Spelet var borta, båten i rätt dåligt skick. En stor hytt hade byggts på i aktern. Under 1980 talet befor båten Västerdalälven som fritidsbåt under namnet Lotta med detta utseende. Ägare 2003 var då Lars Ohlsson. Denna originella båt var verkligen värd ett bättre öde skrev red 2015. Men 2016  hände det. Hans-Åke  Z. förvärvade båten efter tips från red 2016 och började återställningen i Malung. Vintern samma år flyttade Hans Åke till Dalfors och tog med sig Kraku dit. Men planerna ändrades och red hittade åter en ny välgörare i Emil Gustafsson, Hedemora. Trots sin ungdom en välkänd båtrenoverare för besökarna på  lidwallsbatar.se. I mars 2018 går åter kulmotorn efter kanske 30 års stillestånd och skrovet förefaller ha klarat den långa vistelsen i Malung väl. Emil lovar inget bestämt mer än att motorn skall återmonteras i båten när skrovet är åtgärdat. Aktern på båten är helt lik de andra båtarna av typ B som byggdes på Övermo Varv,





Svårt upplagd i Malung  Foto Bengt Strandberg 1967



Kraku i Malung juli 2001 Foto Red.



Motorn i Kraku  juli 2001 Foto Red.



På väg mot en ny framtid. Foto red 2017 08 07



Motorn som i mars 2018 är i gång igen. Foto red 2017 08 07



En typisk akter på en båt byggd på Övermo Varv av Dalälvarnas FF  Foto red 2017 08 07

Tillbaka