Byggår: 1958 Tillverkare: DFF Övermo varv Längd: 10,30 bredd: 3,00 djupgående: 1,00 Motor Bolinder Munktell på 46 hkr
Båten byggdes av DFF på Övermo Varv efter ritningar från grannen Lidwall & Söner AB. Det fanns ett stort behov av moderna bogserbåtar i slutet av 1950 -tal och Lidwalls orderbok var helt fulltecknad. Men Flottningsföreningens eget varv hade både kunskap och möjlighet så man byggde denna båt i egen regi. Hon skulle ersätta Necken som i sin tur ersatt ångvarpbåten Ore Elf som sedan 1878 hade trafikerat Skattungen och Oresjön. Båtarna hade dragit timmerflot från Ore älvs utlopp i sjön till södra delen av Skattungen, där älven åter tog hand om transportarbetet. Ore var stationerad vid Furudal där DFF hade en liten depå.med slip, smedja och oljebod. Här fanns också flera mindre båtar för flottningsarbetet.
När flottningen upphörde 1970 såldes båten till i mars 1971 till Ostkustens Örlogsbas på Muskö. Där brukades båten för inbogsering av olika örlogsfartyg i reparationsdockorna som var insprängda i urberget. 1993 såldes båten tillsammans med Siljan I genom anbud. Affären sköttes av Hildebecks AB i Nacka. Där slutade reds spår efter Ore men vi var rätt övertygade att honöverlevt. Hon hette dessutom Ore under hela tiden hos försvarsmakten.
I april 2022 fick vi ett mail om Ore som visade att hon ännu fanns kvar: Hej, Min pappa äger Ore. Båten finns kvar och står numera på land utanför Västerås. Den har tjänat oss som fritidsbåt sedan jag var barn på 1990-2000 talet.
Mvh Jeanette Rutberg
Trevlig uppgift att få för oss spanare !
På sin slip i Furudal. Foto genom Nils Berglund.1969
Ute på Oresjön med hotell Oreborg i bakgrunden Foto genom Nils Berglund.1969
På sin slip i Furudal. Foto Bengt Strandberg våren 1968
Stockholms skärgård. Foto Ola Kvarnström
Ubåten Nordkaparen rangeras på Muskö. Överst Hera, i mitten knuffar Ore på och närmast kameran Hebe. Foto Ola Kvarnström före 1985