Namn VANSBRO
Byggår: 1937-38 Tillverkare: DFF Övermo varv Längd: 7,00 bredd: 2,00 djupgående: 0,60 Motor nuvarande Seffle typ 14 på 7hkr nr 3891
Historia. Vansbro Byggd på Övermo varv till en kostnad av 2 700 kr. Den första ? kulmotorn byttes 1967 till en luftkyld Deutz dieselmotor på 9 hkr. DFF sålde båten 1973 01 08 till Firma Skogskontakt i Stockholm för 8 500 kr. Båten skulle avhämtas i Leksand. Vansbro kom att brukas för hanteringa av buntat timmer i Stockholms skärgård. Företaget sålde båten vidare i slutet av 1970- talet till okänt bogserbåtsrederi på Väddö. Där kunde historien sluta om inte Gunnar Malmström på Värmdö 2001 annonserade ut en ex varpbåt till försäljning.
Båten köptes av Åkre Eriksson i Falun. Båten hade redan vid köpet en liten Sefflemotor med frislags regulator och rörlig propeller installerad. I Falun rustades båten upp ordentligt Vid blästring framkom att båten hade varit reggad i frivilliga båtregistret med signalen SNO 42 men den har inte gått att hitta där, trots eftersökningar. Båten döptes till LOKE och försågs med ett trad tak. Båten hade hemmabrygga vid Roxnäs i Falun och befor sjön Runn. Vid reds senaste titt på fartyget runt 2007 var hon i mycket gott skick.
Vansbro vid Övermo Varv kanske med nymonterad dieselmotor. Foto Bengt Strandberg 1967
Loke vid sin brygga vid Roxnäs udde. Foto red juli 2003
Kulmotorn som har ålden inne men inte är båtens första Foto red juli 2003
Itressant dubbelkomando. Foto red juli 2003