Karlstad 2024

Skoghallsådrans hamndag

Text och bilder Ann-Britt och Lasse Fabrikörn Gudmundsson 

På vift med Lidwalllsbåtarna igen, den gådda helgen (2024 07 12 -14 ) blev det ett flott äventyr i Karlstad och Hammarö, där Helena Lundgren Landin och Bengt Sandinge bjudit in till en träff för f.d. flottningsbåtar i Skoghallsådrans båthamn. Ca 15 båtar var på plats, varav vi från Leksand bidrog med 194 BILL från 1953, som för 2 år sedan var ett skogsvrak, och 232 FINA LINA från 1955. 9 båtar deltog sedan i en konvoj på vattenvägarna in till och genom sjöstaden Karlstad. Vi tog en sväng in i inre hamnen för att visa plastbaljefolket hur det ska se ut och låta 😉 Många ”tummen upp” blev det från restauranger, båtar och flanörer. Sedan fortsatte vi genom den enda slussen som finns och rundade Sandgrund och åter till Skoghall. Totalt blev det 14 broar vi seglade under och en sluss. Inga maskinkrångel eller grundstötningar, men det blev ändå en dag att minnas. Däremot small ett däck på en trailer under färd, men sånt piggar ju bara upp. Nu är båda båtarna sjösatta här hemma igen och trailern är ”stand by” för nästa, nära förestående räddningsexpedition . . men det är en helt annan historia



Rekord igen !! Innan vi hann lämna Leksand uppstod ”relingshäng” vid Hedens resecentrum, av 2 Säfflegubbar med husbilar som haffade oss. Där blev vi fast tills deras fruar kom ut och återförde dom till husbilen. Så kom vi till slut iväg mot Håkanssons konditori i Vansbro . . Ett MÅSTE om man ska den vägen

Innan vi sjösatte såg Winter till att länsa båten . . tror vi 😉 men vi hade utsläppsrätt.
Arrangören ”Sola i Karlstad” kom på Pråmkompaniets flakcykel.

Arrangemanget


L-båtarna BILL och nr 177 STOR-OTTO från 1952, två tändkulebåtar med vackra linjer


Gamla kämpar som överlevt.



 Gamla kämpar som överlevt. Några ännu verksamma i arbete


Liv och rörelse på gästbryggan


 

”Made in Säffle” stod det på ryggen. Föreningen Seffle-motorn ser vital ut.



 

Lidwallsbåten 172:an från 1950 blev K-märkt i Säffle för 2 veckor sedan. Grattis.

i

Avfärd mot Karlstad.

 

NORSÄLVEN I är en stilig dragare.


 

Leksands gamla Lisskulla är nu båtbuss i Karlstad.


 

Härligt att glida fram på kanaler genom Karlstad.

 

In i slussen.

 

Båtar, kanaler och kärlek.

 

Tre broar på raken. Kanske 14 totalt



STOR-OTTO Tusan så stilig båt! 

Lillskepparn Alfred är nog den yngste som kört flest båtar av oss.
Han är t.o.m. båtkonstruktör, se kommande bild. Här med sina skäggiga favoriter från Leksand


 Lidwalls gjorde även fritidsbåtar. Här kommer nr. 649”SKÖRVEN II”
Modellen heter Ferrina 90. Detta ex. är nog den snabbaste Lidwallsbåten, med sina 300 hk

En till LISSKULLA från Leksand. Hur skulle Värmlänningera klarat sä utan öss Leksingar

 

En tur till Dyvelstens gamla nedlagda flottningsmuseum på hemvägen. 
UTTERN.


 
Trist att se saker ligga för fäfot.


 Nu är vi vid Gamla kraftstationen i Deje. Här serveras Alfreds Lustendröm ! Just dä, ni minns väl lillskepparn i Skoghall. . . .

Denna glassbåt har han konstruerat och är nu en riktig gobit för den som vill ha ett mastigt skrov-mål.

En punka piggar alltid upp

Sista stoppet . . På Håkanssons i Vansbro var det immigt på glaset. Vi ser inget sa Pia, men då fick hon en skrapa


Så såg vår härliga vattenväg ut. Start och mål i Skoghall

Stort tack yill alla som var med denna soliga dag!

Tillbaks