Här är alla våra filmklipp som vi lagt ut på You Tube för snabb uppladdning
Slussens dag i Silvhytteå 2012 06 30. Lidwallsbåtarna nr 189 INEZ och nr 113 SNODDAS går gemensamt över Grycken från Stjärnsund, slussar i pastoral idyll och Snoddas backar ut för vidare färder på Fullen.
0:47Delägarna i varpbåten Inez gör en tur på Dalälven den 29 juli 2013. Möter och slår följe med Lidwallsbåten Bysjön typ BV 15 tillv 347. Passerar under Mellstabron och strömt vatten runt järnvägsbron i Duvnäs. Inez är av typ BV 4, har tillv 169, bestyckad med en 2 -cyl Albin O-21
F.d Varpbåten Sigvard går uppför Österdalälven mellan f.d DFF:s varv och f.d. Norsbro sågverk. Välljudet ekar mellan de historiska industrimiljöerna
0:32Mats har i brist på andra mål här i livet beslutat sig för att köra varpbåt under alla Dalälvsbroar på Rv 70. En helt relevant syssla för en Stockholm - Dalarna pendlare och Lidwallsbåtägare. Här kommer första lyckade försöket under bron i Leksand d 28 juli 2013.
Fem glada varpbåtsspanare träffas i Marma 8 augusti 2010 för att besöka Flottarkojan och få en tur med Lidwallsbåten BV 15 nr 562. En gång kallades den Skiftbåten och gick nästan dygnet med en modern dieselmotor, ibland i havet vid Skutskär men mestadels på Marmafjärden. Nu är den förlängd och driven av en 2 cylindrig 40 hkr Sefflemotor. Båten går kanske ännu turer på Dalälven med utgångspunkt från Marma.
0:38
Fem glada varpbåtsentusiaster träffas i Öje 6 juli 2013 för att frottera sig med flottarromantik. Per Anderssons BV 10 Petter nr 184 passerar Mats Lidwall och Anders Winters BV 4 INEZ, nr 189. INEZ diskreta Albin O-21 överröstas av Petters välljudande Säffle. Filmat av Anders Winter.
Publicerad den 18 jul 2013
Fem glada varpbåtsentusiaster träffas i Öje 6 juli 2013 för att frottera sig med flottarromantik. Mats Andersson har byggt och äger ångbåten Absolut V och båten som filmen är tagen från Utta V (f.d. Dalpilen från Horndals Bruk vilken är bestyckad med en 25 hkr Säfflemotor, styrman Lars Dicander. Sedan ingår två Lidwallsbåtar; Per Anderssons BV 10 Petter, nr 184 och Mats Lidwall och Anders Winters BV 4 INEZ, nr 189. Filmat av Anders Winter. Njut av historiska båtar i Dalarnas hjärta och en biffig bautasäffle!
Varpbåten Gerdt med 2-cyl 50 hkr Säfflemotor på tur i Österdalälven i Leksand 2007 08 25. Rundvisning på fartyget under gång. Här lite om båtens ursprung; Byggd vid Hernösands Mekaniska Verkstad 1904 13,20 x 3,15 x 1,1 m. depl ca 13 ton. Maskin en var en ångmaskin av varvets konstruktion på 25 hkr, ersatt 1953 av en Seffle 210 BF kulmotor på 50 hkr. Byggd som en öppen varpbåt för räkning Nedre Dalälvens Flottningsförening. Kontrakt skrevs med Hernösands MV & Varfs AB den 9 dec. Ombyggd på Lidwall & Söner i Leksand 1953. Lidwalls nr 203
Sjötraktorn från Lidwalls i Leksand, nr 701 lägger till bland de stora grabbarna i Hammarbykanalen. I bakgrunden Bröderna Edstrands numera rivna lager. Vid tillfället använt som vinterviste för finbåtar. Ägaren till Storebron uppskattade nog att timmergaffeln var borttagen.
Norrut på Siljan med INEZ i 5 knop så skummet yr
Besättningen från varpbåtskonvojen Bengt /Sigvard /Inez återvänder till Hjortnäs från Leksand i INEZ, Lidwalls nr 189 från 1953. Albin O -21:an från 1955 trummar på duktigt i motvinden. Vid rodret Maria Halle-Holm. Kamera Anders Winter 2013 07 13
Ombord på varpbåten Bengt,byggd på Dalälvarnes Flottningsförenings Övermo Varv 1950. Längd 7,20 m. Motorn en 10 hkr Sefflemotor från 1948 med tillverkningsnr 6188. I följe går INEZ, 4,5 m Lidwalls nr 189 från 1953 med Albin O-21 från 1955 och den K-märkta SIGVARD Lidwalls nr 254 från 1955. Båtarna passerar Sunnanäng, söderut på Siljan, från Hjortnäs Brygga till Leksands Noret 2013 07 13. Filmat av Anders Winter
Varpbåten Sigvard, Lidwalls nr 254, från 1955 går nerför Österdalälven i Leksand. Båten har en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 8936 som också är orginalmotorn.
Mats Tägtström kollar grejorna efter vinterförvaring. Panorering över Hjortnäs Båtklubb. Systerfartyget INEZ (Lidwalls nr 189)
Lidwalll & Söner AB tillverkningsnummer 252 från 1955 heter Djupvik. Säfflemotorn S15 BFV med motornummer 8958 på 10 hk provstartas efter 7 -8 års dvala av Anders Winter.