Tillverkningsnr 116 typ BVV 10
hette VB 11
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Glomma Flottningsförening i Rena den 27 februari 1951. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BF med motornr 7404 och ett varpspel typ SM 7 för 8 mm lina. Den byggdes utan skvättbord. 1962 var båten stationerad i Osmunden 1963 byttes Sefflemotorn till en FM DA-22 med motornr. 16906.
(FM = Fredrikstad Motorfabrikk ) 1977 togs båten ur drift. Då användes den vid Osensjön.Den 13 juni 2021 dök ytterligare en av de seglivade BVV 10 båtarna upp på vår sida på Facebook. Det var nyblivne ägaren Morten Stenseth som meddelade oss att han efter en lång tids frågande fått köpa båten. Båten låg ännu 2021 vid Osensjön där den sist var verksam i flottningen. Morten skrev " Gleder meg til å få den hjem så jeg får begynt med den." och hoppades att ha den i drift innan isen lägger sig vintern 2021. Stort tack till vår ständige spanare i Norge, Ståle Elverhøi, som kunde bekräfta identiteten på båten trots den svårlästa skylten.
VB 11 i arbete. Länsbomen har brustist och skall lagas vid Osmundsand i norränden av Osensjøen. Foto Magna Rugseen 1984 05 11 i Norsk skogsmuseum
Båten i timret i Osmundsand i Osensjön Åmot Komun i Hedmark. Foto Ole-Thorstien Løjstad i Norsk Skogsmuseeum 1984
Båten i timret i Osmundsand i Osensjön Åmot Komun i Hedmark. Foto Ole-Thorstien Løjstad i Norsk Skogsmuseeum 1984
Båten i timret i Osmundsand i Osensjön Åmot Komun i Hedmark. Foto Ole-Thorstien Løjstad i Norsk Skogsmuseeum 1984
Full fart framåt. Betrakta häckvågen. Båten i timret i Osmundsand i Osensjön Åmot Komun i Hedmark. Foto Ole-Thorstien Løjstad i Norsk Skogsmuseeum 1984 via Ståle Elverhøi
. Vi fick tipset av vår spanare i Norge, Ståle Elverhøi som hittade bilden på båten som högst troligt är just nr 116. Till detta följer en liten läsövning nedan:
Fløterlag, fotografert mens de arbeidet med å lage en tømmerbom ved Osmundsand i nordenden av Osensjøen. Dette stedet ligger i Åmot kommune i Hedmark. Her var det fra gammelt av ei lense som fanget opp fløringstømmer fra den om lag 6 mil lange elva Nordre Osa. Da dette fotografiet ble tatt var Osmundsand en utislagsplass for tømmer som ble hentet ut fra de lokale skogene med lastebil. Når våren kom og isen gikk, ble tømmeret skjøvet ut i vannet ved hjelp av en hjullaster. Der ble det liggende omgitt av et flytende stengsel, ei landlense, inntil fløterne var klare for å overføre det til ringbommer med høvelige kvanta for buksering mot innsjøens utløp i elva Søndre Osa ved hjelp av slepebåt. Dette fotografiet er tatt under arbeidet med å klargjøre en slik bom. Vi ser fløterlaget brøyte gjennnom tømmeropplaget med en varpebåt av stål. Bak varpebåten skimter vi også en robåt. Bak robåten hang den lensa (en kjede av tømmerstokker som var knyttet sammen, ende mot ende) som skulle omslutte løstømmeret i bommen. Fløterlaget vi er på dette fotografiet besto av Martinus T. Tangen, Martinus Skogheim, Asbjørn Nordnes, Birger Rønningen, Eldar Rønningen og Roar Søberg. I bakgrunnen, på land, skimtes to hytter, en båt med kjølen i været og en bil.
Fotograferade personer i båten. Asbjørn Nordnes, Birger Mikael Teodorsen Rønningen,
Martinus Skogheim, Roar Kåresen Søberg, och Martinus Torgeirsen Tangen,
Upplagd på stranden av Osensjön Foto Morten Stenseth juni 2021
Motorn som suttit där sedan 1963 Foto Morten Stenseth juni 2021
Varpspelet finns kvar även det. Foto Morten Stenseth juni 2021
Skylten till FM-motorn Foto Morten Stenseth juni 2021
Även Lidwalls tillverkningsskylt fanns kvar om än svårläst. Foto Morten Stenseth juni 2021
Bästa sättet att få hem båten var att sjösätta och bogsera henne över sjön. Foto Morten Stenseth 2021 07 14
Flöt fint som synes, första gången på 23 år. .
Foto Morten Stenseth 2021 07 14
Da har vinteren kommet til Osensjøen også. Bvv 10 nr116 har fått seg vogn for vinteropplag. Mangler stilling og presenning så kan snøen komme.
Foto och text Morten Stenseth 2023 10 23