BVV 10 nr 12
kallades Albertina heter
Lars
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billerud AB 1947. Båten gick på järnväg och skulle lastas av vid Edane station. Den egentliga mottagaren var Mangskogs Älvars Flottningförening Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Hon var troligen utrustad med en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BF nr 5913 och ett varpspel av typen SM 7. Båten är enmycket tidigBVV 10 med lågt fördäck, vågbrytare och dubbla luckor in till ruffen. Vidare är propelleraxelgenomgförningen i aktern lika som på den första kända ritningen på BVV-10 båten från 1945. Inte ett rör som det blev senare utan som en svetsad rektangulär låda. Båten har inte haft någon tillverkningsskylt, det finns inga borrhål efter en skylt på skottet in till förruffen. Reds iaktagelser kring tillverkningsskyltarna är att den första båten med skylt är BB 15 nr 18.
Båten som var namnlös gick fram till 1957 år för Mangskogs Älvars Flottningförening tills flottningen där lades ned. Båten drog inlänsat timmer på sjöarna Mangen och Salungen.När flottningen var klar på dessa sjöar flyttades hon till Värmeln för att dra mosor/ buntat timmerfrån buntverket i Vikene. Troligen hamnade båten på Edane såg redan 1958 men sedan 1970-talet finns båten dokumenterad hos sågen som ligger vid sjön Värmeln.
Om båtens tidiga arbetsuppgifter skrev Sven-Olof till red efter att ha träffat en son till en av de som jobbade på båten:
"Båten Lars ersatte en spelflotte och en träbåt som användes tidigare. Flotten hade tjänat ut, och träbåten sjönk i sjön Mangen. De första åren arbetade han både i Mangskog och Brunskog, han följde virket norrifrån med början i sjön Salungen, därefter flyttades han till Mangen där han drog virket över sjöarna. Slutligen flyttades han ner till Värmeln där han användes vid skiljestället och buntningen i Vikene. Här buntades virket för transport av den större bogserbåten Borgvik, ner till just Borgvik, där virket togs upp och kördes till Gruvöns Bruk. Flytten mellan sjöarna gjorde med lastbil, båten lyftes med hjälp av block och taljor, och lastbilen backades under.
Hemmahamnen var en plats i Åstenäs i Mangskog som naturligt nog heter Båtbacken. Här fanns ett litet skjul som var högkvarter för besättningen och som var fyllt av allehanda saker som var mycket spännande för traktens unga gossar. Det var strängt förbjudet för pojkarna att gå in där, så givetvis var det precis det de gjorde när ingen såg. En annan populär aktivitet för gossarna var att åka med och fiska, den näst intill obefintliga hastigheten gjorde att man kunde ro ut till båten och åka med en bit. Det finns uppgifter om att båten under tiden i Mangskog kallades för Albertina.
På sjöarna i Mangskog hade båten två mans besättning, det var två arbetslag som bytte av varandra och man körde dygnet runt i 12-timmarspass. Här varpade man, och transporten gick oerhört sakta. Dunket från tändkulemotorn hördes vida omkring, och blev ett välbekant ljud i bygden runt sjöarna på våren och försommaren. Ett problem i Mangen var den trånga passagen mellan ön Holmen och udden vid Lundsholm. Hade man otur med vinden och fick avdrift på virkessläpet fastnade man ofta här."
Det var på sågen hon fick namnet Lars. När båten försågs med styrhytt och motorn byttes till en 3 cylindrig MD 3 känner vi inte till men i samma veva höjdes friborden i akten för Värmelns stundtals vresiga vågor. Sågen hade två BVV10 båtar men Lars med styrhytt upplevdes som större än den helt öppna nr 70 och fick gå på bogseringar av inlänsat flottgods utifrån sjön. Båten var i drift fram till 1990, vilket finns dokumenterat på film Wermeln - YouTube Det är Sven-Olof Sjöqvist som filmat 1990 06 07 och hjälpt oss med dessa fakta om båten.
Efter många år på land överlät Edane sågen båten runt 2021 tillAndelsföreningen bogserbåten Borgvik. De äger två större båtar som går på sjön Värmeln. Man äger även Lidwallsbåtarna Nr 12 och 70, båda av typen BVV 10. Föreningen avsåg 2023 att rusta Lars som var i gott skick efter många års upplägg.
Sven-Olof skrev till redaktionen i ett E-brev
LARS ska vi försöka få i ordning i år, SIV får vänta något år på sin tur. Båda båtarna är i bra skick och vi hoppas att en allmän översyn samt målning ska räcka för att få dem i drift.Jag har en personlig relation till LARS eftersom jag periodvis jobbade med flottning på Värmeln från slutet av 70-talet till början av 90-talet. Så det ska bli extra kul för mig att få honom i sjön igen. Jag ska försöka hålla er uppdaterade om arbetets gång och skicka lite bilder senare.
Vi såg fram emot detta och att ytterligare en BVV 10 båt kom i drift Ett Stort TACK till Sven-Olof Sjöqvist vars uppgifter och undersökningar lett till en säker identifiering av denna tidiga motorvarpbåt !!
Lastad på järnvägsvagn vid Leksands station. En tidig båt utan sittruff /lågt fördäck.
Det skulle kunna vara just nr 12 på bilden men detta är mer en spekulation från redaktionens sida.
Hela transporten från verkstadsgården finns dokumenterad på filmen om Lidwalls som Jovica Marceta producerat ifrån arkivmaterial. Scenen börjar vid c:a 4.20. Bild och film från Lidwalls arkiv i Leksands lokalhistoriska arkiv
Bogsering av inlänsat virke. Hjalmar Karlsson i Åsternäs t v. sittande i ekan Sven Andersson i Lövnäs Foto ulvmyrsfallet.se från 1950-talet när båten gick för Mangskogs Älvars Flottningförening
Hjalmar Karlsson i Åsternäs t v. ochbåtens skeppare Oskar Tonell i Lövnäst h. Mannen i mitten okänd. Full fart hemåt på sjön Mangen 1950 tal Foto från ulvmyrsfallet.se
Seffle S15 nr 5913 Troligen satt den motorn i nr 12. Foto Leif Jansson
Lev i juni 1947 till Lidwalls & Söner AB enligt Seffles arkiv. Foto Leif Jansson
Lars ute på Värmeln som hjälpbåt åt den större bogseraren Wermeln Foto från Sven-Olof Sjöqvists film 1990 06 07
Lars ute på Värmeln som hjälpbåt åt den större bogseraren Wermeln Foto från Sven-Olof Sjöqvists film 1990 06 07
Upplagd på sågen Foto Stig Johansson2013 09 01
Spelet är intakt Foto Stig Johansson2013 09 01
Volvo Penta MD3B
Foto Stig Johansson2013 09 01
Foto Stig Johansson 2013 09 01
Akterdäck Foto Stig Johansson2013 09 01
Täckelsen har fallit och det var ägarföreningens intention att få igång motorn som är en MD 3B med tillv nr 2278
Foto Sven-Olof Sjöqvist 2023 05 23
En helt intakt varpbåt med en nybyggd styrhytt, Foto Sven-Olof Sjöqvist 2023 05 23
Efter ett intensivt arbete blev Lars klar för sjösättning och motorns startproblem var lösta, Imponerande konstaterade Red.
Foto Sven-Olof Sjöqvist 2023 07 15
'Lars sjösatt efter mer än 20 år på land. Levererades 1947 och har sedan dess gått i Mangskog och Brunskog som flottningsbåt. Åter i sina gamla farvattnen med Edanesågen i bakgrunden. Allt på båten fungerade som det skulle.
FotoSven-Olof Sjöqvist 2023 07 17
Fullt upp för Lars några dagar efter sjösättningen. På tur under Gammelvala.
Foto Andelsföreningen BB Borgvik 2023 07 22
Andelsföreningen Bogserbåten Borgvik förvärvade från Wintervarvet Lars originalmotor och en likadan körbar reservmotor
Sven-Olof Sjöqvist hämtade och redaktionen hoppades att motorerna skulle bli till stor glädje och nytta.
Foto red 2023 12 08