Tillverkningsnr 127 typ BV 15 hette Ockesjön senare Stånk Orvar nu Harald

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Storsjön och Övre Indalsälvens Flottningsförening, Frösön den 16 mars 1951. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Djupgåendet skulle vara högst 0,85 m. Seffle 20 hkr tändkulemotor typ S18 BF med motornummer 7299. Båten var utrustad med varpspel typ SM 20. Båten levererades per järnväg till Ocke Station. Vid leveransen var båten försedd med plåttak och hade 2 kojplatser under fördäcket samt en liten vedkamin,

När flottningen tog slut 1969 såldes förmodligen båten söderut. Mer kunskap om båten kom med ett brev från Cecilia Söderman

Hej,
Min familj ägde under c:a 15 år en flottningsbåt. Den hade varit arbetsbåt i Norrtälje hamn och hamnade sedan på Blidö i Stockholms skärgård. Någon gång efter 1993 såldes den till Nynäshamn tror jag. Uppgifterna till gamla båtregistret var att den var byggd 1940. 9 meter lång. 2,70 bred. Säfflemotor S18BF 7299. Fotografierna är tagna innan rullen bak försvann i och med att fribordet höjdes.
Kan detta vara en Lidwallsbåt?
Med vänlig hälsning
Cecilia Söderman

1965 07 01 . Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

Ockesjön upplagd på Dvärsätt 1966 09 22. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

Stånk Orvar troligen i Norrtäljes hamns färger runt 1980. Foto genom Cecilia Söderman

Kanske såldes båten direkt till Norrtälje Hamn från Storsjön . Hamnen sålde till Cecilia Södermans familj runt 1980 och båten kom upp till Blidö. Där kallades båten Stånk Orvar.

Stånk Orvar i nya färger runt 1985 på Blidö. Foto genom Cecilia Söderman

Stånk Orvar midsommar. Foto genom Cecilia Söderman

Runt 1993 såldes båten till Nynäs. Båten bär numera det  för varpbåtar så passande namnet Harald. Bilderna nedan är tagna i Nynäshamn den 26 augusti 2006.  Båten hade då funnits i trakten i ca 10 år. Originalmotorn dunkade på som den skulle och hela båten var i gott skick. Hytten har troligen tillkommit redan då båten gick på Storsjön, Den var proffsigt byggd men av vedkaminen i "skansen" syntes inte ett spår. Skottet till skansen är inte heller kvar och med det försvann tillverkningsskylten. Båten är dock säkert identifierad med hjälp av numret på Sefflemotorn.

Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

Orginalmaskinen. Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

Skottet är borttaget. Nynäshamn den 26 augusti 2006. Foto red.

I april 2010 var båten till salu på Blocket. Red har ingen kunskap om vart eller om båten såldes. I mars 2016 fick vi ett långt och trevligt brev från nya ägaren Bengt Nyvall som är sjökapten. Vi återger lite av innehållet i hans brev nedan.

 

Kolbäck 2016-03-29 Hej Red.

Jag skriver till er ang. BV 15 Tillverkningsnummer 127. I enlighet med listan i ” lidwallsbåtar” så var båten till salu på ”blocket” 2010 och sen ” försvinner hon” Jag kan nu meddela att hon befinner sig i Kolbäck. Jag köpte henne i Nynäshamn och fraktade hem henne där hon har legat upplagd för att iordningställas i närheten av Säby kyrka. Nu har jag fraktat hem henne till Kolbäck där jag bor. Detta för att nu en gång för alla se till att hon blir i skick för trafik utmed Strömsholms Kanal. Jag är ensam ägare av Gråna Marine AB så jag har sålt båten dit och skall nu försöka att registrera henne som ”arbetsbåt” så att jag kan köra mindre sällskap utefter kanalen. Jag har en ide’ om att försöka hålla båten i så nära originalskick som möjligt och hålla henne i 50-tals skick.

Med vänliga hälsningar Bengt Nyvall

Här kommer några bilder på båten som Bengt hoppas kommer att gå för egen maskin någon gång sommaren 2016.

 

aaa

Några bilder på nr 127 som förhoppningsvis kommer i sjön snarast. Foto Bengt Nywall maj 2016.

I september har bygget kommit så här långt. Foto Bengt Nywall augusti 2016.

Tillbaks