Tillverkningsnr 14 typ BVF -15 ev. Kuba II senare Lönnö
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Jösseälvens Flottningsförening våren 1947. Ursprungligt namn kan ha varit Kuba II. Längd 8,50 m. Bredd 2,80 m. Originalmaskinen var förmodligen en Sefflemotor på 15 hkr av typen S17 BF.
Halvmodell av BVF-15 nr 14 i Leksands Lokalhistoriska arkiv Foto Lars Jönses aug 2014
Halvmodell av BVF-15 nr 14 i Leksands Lokalhistoriska arkiv Foto Lars Jönses aug 2014
Lönnö i Malung juni 2007 innan rivningen av överbyggnaden. Foto genom Johan Lövris
Lidwallssidan vet mycket lite om denna stora flatbottnade motorvarpbåt som var byggd för grunda farvatten. Propellern går delvis i en tunnel vilket gör att djupgåendet bara är ca 40 cm. Vi tror att den från början var helt öppen men med ett litet fördäck. Båttypen byggdes bara i två exemplar, båda åt Jösseälvens Flottningsförening.Lönnö i Malung juni 2007 innan rivningen av överbyggnaden. Foto genom Johan Lövris
På en bild från 1983 ses båten i Töcksfors, Dalslands Kanal. Då är båten ombyggd till fritidsbåt men den kom från Arvika där den var nöjesbåt på Glafsfjorden. Efter att ha stått 15 år på land såldes båten till Västerdalarna runt 2005. Båten saknade motor 2007. Den nuvarande ägaren rev den dåliga träöverbyggnaden efter transporten till Malung men sedan avstannade arbetet. Skrovet förefaller vara i mycket gott skick.I Dalslands kanal vid Töcksfors runt midsommar 1988 ses Lönnö förtöjd vid länsen. I förgrunden en annan bekant - motorvarpbåten Erik - som nu åter trafikerar Siljan. Foto fr lidwallssidans arkiv.
Lönnö i Malung juni 2007 innan rivningen av överbyggnaden. Foto genom Johan Lövris
Lönnö i Malung. Foto red 2007 07 07 .
På denna bild kan tunneln som propellern ligger i skymta. Foto red 2007 07 07
Malung i 2012 06 28 foto red.
Ratten känns lätt igen. Malung i 2012 06 28 foto red.
Typisk Lidwallspollare. Malung i 2012 06 28 foto red.
Vet du något mer om denna båt kontakta gärna red.