Tillverkningsnr 145 typ BV 15 Kroksjön

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Örebro Elektriska AB i Örebro för Krokströmmen i Ljusnan. 14 mars 1952. Längd 8,50 m bredd 2,50 m Sefflemotor 20 hkr typ S18 BF nr 7572. I tillverkningskortet står att utförandet på båt nr 145 skall vara med tak och ruff. Ruffen med 2 bänkar, 2 hyllor samt 4 fasta ljusventiler, ingen spis.

Slutflottat för Kroksjön 1968 04 13. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

Troligen var kraftverksägaren (Örebro Elektriska AB) tvungen att sköta flottningen i dammen ovanför kraftverket varför båten beställdes av kraftverksbolaget och ej Ljusnans Flottningsförening.

Kalle Karlssom skriver detta på sin hemsida som vi här citerar:

"Kroksjön" till höger är en före detta varpbåt som jag köpte 1967 av Ljusnans Flottningsförening. Av namnet att döma, hade hon används ovanför dammen till Krokströmmens kraftverk i Ljusnan i Härjedalen. Hon var byggd 1951 på en mekanisk verkstad i Leksand, som jag nu glömt namnet på. När jag köpte henne var hon öppen, men hade tak av galvaniserad korrugerad plåt. Överbyggnaden har jag gjort själv.

Kroksjön hade en encylindrig Seffle tändkulemotor på 20 hästkrafter och gjorda cirka 7 knop (drygt 12 km/tim). Vid fotograferingstillfället vänder jag med henne i Lillån utanför Galvaniseringsfabriken i Gävle. ( Kortet visas ej här) Någon gång på 1970-talet sålde jag Kroksjön till ett gäng ungdomar i Hofors, där hon fortfarande går kvar sjön Edsken, och kan genom sluss och kanaler komma ända ned till Stjärnsund.

 

Båten finns ännu kvar på sjön Edsken. Båten ägs av fem familjer från Hofors. De har befarit de flesta av Sveriges kanaler med Kroksjön under de ca 35 år som de ägt båten, men mest går hon på sjösystemet Edsken-Fullen-Grycken. Redaktören minns att Kroksjön var i Siljan i mitten av 1980 talet.

Fyra bilder från dec 2008:

Foto Mats Tägtström dec 2008

Foto Mats Tägtström dec 2008

Foto Mats Tägtström dec 2008 .

Foto Mats Tägtström dec 2008 .

 

Vi lade ut en fråga här på Lidwallssidan efter båtens tillverkningsnr:

Vår fråga blev besvarad på detta eleganta sätt av en av båtens delägare som sände oss detta.
Foto Lennart Boqvist

Båten har fortfarande en 20 hkr Sefflemotor men orginalet är utbytt mot denna med nr 9420 från ca 1957.
Foto Lennart. Boqvist

Här kommer fler uppgifter och bilder om Kroksjöns färder på diverse farvatten förmedlade av Lennart Boqvist per e-post 2009-10-22:

Hej och tack för din info!
Skickar några bilder på Kroksjön under gång, inga mästerliga foton dessvärre. Den vackra? vattenlinjen har hängt med under åren i Hofors. Båten är inred .med långbänkar och utdragbart bord för 10 personer, alltså en båt för dagsutflykter. Vi har ibland varit över 30 personer ombord.
Något tusental personer har under årens lopp trampat durk, däck och tak på utflykt, exempelvis till Silvhytteå med sluss, ruiner och naturskön omgivning. Det har varit släkt, vänner, bekanta, barnens skolklasser och inte minst gäster från hela världen till den firma som fyra av oss jobbade på till pensionen.

Vid några semesterresor i andra vatten har vi varit som mest 20 vuxna och barn ombord. Då är det förstås tältning som gäller. Jag minns med blandade känslor en regnig vecka på Strömsholms kanal.....

Stockholm med Skeppsbron och Gamla Stan i bakgrunden

Det är riktigt att vi var i Siljan, troligen 1980. Vid kajen i Leksand pratade jag med en äldre herre som intresserat tittade på båten. Jag minns nu bara att han hade varit konstruktör på Lidwalls. Du kanske vet vem det kan ha varit? (Mats har funderat och tror att det var Sigvard Lidwall) Vi har sammantaget haft ofantligt mycket nöje av Kroksjön. Det stryktåliga plåtskrovet är perfekt för dåliga sailors i steniga vatten!
Bästa hälsningar Lennart Boqvist Hofors

 

Red. hoppas att Kroksjön seglar vidare i många år än!

Tillbaks