Tillverkningsnr 155 typ BV 15 hette Långholmen

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Stora Kopparbergs Bergslag AB i Älvdalen den 25 april 1952. Längd 9,50 m. Bredd 2,50 m. Seffle 1-cylindrig 20 hkr tändkulemotor typ S 18 BF med motornummer 7918. Båten byggdes med ruff, tak, spis, 2 britsar, 2 hyllor (en för kokkärl), 2 fällbara bord, en luftventil samt 4 fasta ljusventiler. Taket i ruffen skulle isoleras med masonite. Båten byggdes i 4 mm plåt men i bogen ökades tjockleken till 5 mm. Motorn var ej försedd med luftstart men hade varpspelskoppling.

Båtens tidiga historia är höljd i dunkel men 1970 fanns den i Västra Mälaren efter att dessförinnan gått i Skutskärstrakten. I Mälaren användes båten i samband med timmerdrivning på öarna Långholmen, Mångholmen och Råskär där det fanns mycket stormfälld skog. Det var greve Carl Magnus Piper på Ängsö slott som hade averkat timmer och massaved på öar tillhörigt slottets ägor. Båten hade han lånat från Stora Kopparbergs Bergslag AB.Detta uppmärksammades i ett reportage i Vestmanlands läns tidning 1970 07 07. Båten blev av skogsbolaget upplagd på land vid Ängsö och köptes i början av 1990-talet av bonden på Långholmen för att dra hans färja med traktorer och jordbruksredskap över till fastlandet. I slutet av 90 talet blev den mannuella starten ett hinder för ägaren och en modern båt anskaffades. Båten blev då till salu och såldes runt 2000 till Västerdalarna och Magnus Nilsson. Hon brukades inte under många år och var 2021 ganska förfallen

 

Tidningsurklipp Lidwallssidan erhålligt från Gunnar Hedmans samlig.

Tidningsurklipp Lidwallssidan erhållit från Gunnar Hedmans samlig.

Vid Långholmen med pråmen på sidan. Foto red maj 1999.

Vid Långholmen med pråmen. Taket med ställning är från en mindre lastbils kapell.Foto red maj 1999.

Vid Långholmen, Mälaren Båten var då i gott bruksskick. Foto red maj 1999.

På land i Västerdalarna. foto Red. 2005

Inte mycket har hänt med båten, kan vi konstatera från Urban Sondells bilder från 2016 04 25

Tillverkningsskylten var 1952 av denna sort. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 22

Värd ett betydligt bättre öde än detta. Foto Urban Sondell 2016 04 25

Ännu i räddningsbart tillstånd , En komplett tidskapsel från 1952 Spelet kan skymta bakom båten.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 22

På pluslistan ligger att hon inte är vattenfylld. Förefaller tömmas då och då,. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 22

Arbetsmiljö från 1952. Masoniteinnertaket på väg ned. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2021 05 22

Tillbaks