Tillverkningsnr 156 typ BVV 5 hette Rudolf senare Flottis därefter Svarte Rudolf
Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Bergvik & Ala den 18 april 1952 för att brukas av Klockaråns Flottningsförening . Längd 5,70 m. Bredd 2,00 m. Orginalmotorn var en Seffle tändkulemotor typ BFV 14 på 7/8 hkr vid 800 v/m. med motornummer 7946. Varpspelet var av typen SM-7 för 600 meter 8 mm lina. Båten var försedd med korg kring propellern. Den användes vid Klockarån men 1965 förvärvade Bergvik & Ala Ströms Bruk och båten flyttades troligen dit, namnet var troligen Rudolf. Uppgifterna har vi fått av Håkan Löfgren i Stocka som forskar i Ströms Bruk AB's historia och dess innehav av fartyg och båtar. Tändkulemotorn var inte båtens sista motor i yrkesmässig drift. Att en vattenkyld diselmotor av okänt fabrikat hade installerats efter kulmotorn gav den med skrovet integrerade kylvattentanken vittnesbörd om,. Båtens historia fram till uppdykandet i Malung var inte känd
Blocket är en webbplats där små fd. varpbåtar bjuds ut till försäljning. I maj 2004 fanns ett stålbåtskrov i Malung som red. ringde på. Ägaren Anders Persson visste inget om båtens historia, bara att propelleraxelutgången och timmerburen var borta och att skrovet legat en längre tid i byn Jägra norr om Malung. Tidigare ägare var en mångkunnig man vid namn Hugo Lissmyr och innan honom ägde Börje Danielsson båten. Så långt lyckades vi komma bakåt i tiden dvs. till runt 1995.
Båtskrovet köptes av segelmakare Janne Björnberg i Bro för att bli transportbåt till en ö i Stockholms skärgård. Tanken i Malung var att installera en riktigt gammal Sefflemotor från 1918 i båten. Den motorn följde med båten till Stockholm. Janne var inte intresserad av tändkulemotorn då han skulle använda båten vintertid men en veteran från Mälarvarvet köpte kulmotorn och det blev inledningen för hans intresse för tändkulemotorer. Efter ett omfattande arbete gick motorn utmärkt.
Janne Björnberg installerade en 2-cylindrig motor i båten, byggde hylsrör och propelleraxel samt roder. Kom i gång på Värmdö runt 2005. Cirka 10 år senare sjönk båten då en elpump inte gjort sitt jobb. Båten bärgades och hamnade på nytt i Bro, nu upp och ner på en förrådscontainer. I nådens år 2023 antydde Janne att han var färdig med Upplands Bro och ville avyttra båten. Lokalen skulle en skrothandlare överta, han och hans omättliga tugg hade också tittat lystet på båten. Redaktionen som brinner för övergivna och utrotningshotade stackare anmälde intresse. Så föll det sig att vi blev ett objekt rikare. Hämtning skedde den 10 september 2023. Arbetsnamnet för projektet blev Klippet med koppling till det oblida öde som annars väntat klenoden.
Det rådde oklarhet om båtens ursprung. Red började med att jämföra detaljer med fullt dokumenterade BVV 5 båtar i grannskapet, studier av ritningar samt genomgång av vår tillverkningslista på BVV 5 - båtarna. Geografin, bredden och att båten var en tidig modell utan notchade spant gjorde att vi med till sannolikhet gränsande till visshet kunde slå fast att vi förvärvat nr 156 Rudolf. Skrovet var i tämligen gott skick, det behövde rostskrapas och målas. En trecylindrig Lister som fanns i redaktionens hägn skulle installeras. Renoveringen inleddes med att tillverka ett roder enligt gammalt recept. Då skrovfärgen var svart vid övertagandet blev namnet Svarte Rudolf.
Men säg vilka planer som varar beständigt. I juli 2024 hörde Mauno Määttälä av sig och ville förvärva ett lagom stort skrov till hans Skandia tändlulemotor. Rudolf var både hel, lagom och tät samt ordentligt bottenmålad. Vi kom snabbt överens så båtens historia kom att fortsätta i Grängesberg och på sjön Södra Hörkeln
Vi tar tacksamt emot alla tips om denna båts tidiga öden och äventyr. Kontakta Webbmaster
Skrovet reparerat i Upplands Bro Foto red 2004 09 20
Tillverkningsskylten och luckan saknas. Hål för tank och omålat parti efter pollare nr 618 kan tydligt ses Foto red 2004 09 20
Forna styrplatsen ? Originalets bänkfästen bortskurna. Foto red 2004 09 20
Flottis återställd på Värmdö Foto Gunnar Lefrell 2007 04 30
Flottis återställd på Värmdö Foto Gunnar Lefrell 2007 04 30
Flottis vid sin hemmahamn Torsbyholme. Foto Segelmakare Janne Björnberg 2010
Status i december 2017. Utsatt läge, foto P-G Tomberg
Med god lasthjälp av Janne fick vi på båten på vår trailer och resan till Leksand inleddes Foto red 2023 09 19
Vi kunde konstatera att båten var i relativt gott skick med hela bottenstockar och spant. Foto red 2023 09 20
En ny tillverkades omgående och monterades med tillhörande relingsrör. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2024 03 25
Snart vänder det. Foto red 2024 07 01
Så fin hon blev! Foto red 2024 07 22
Så dök Mauno upp och då var saken klar. Foto red 2024 07 24