Tillverkningsnr 17 typ BB 15 Stånkan
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Billerud AB i Grums 1947. Längd 8,50 m. Bredd 2,20 m. Orginalmotorn hade motornummer 5862 och var av typen S17 BF. Den finns nu i Sjötorps Motorsamling. Nu har hon en nyare Sefflemotor, även denna på 15 hkr men från 1956 och med motornr 9195. År 2009 återfinns denna båt i Sjötorp vid Göta kanal och ägs av Kanalbolaget som sommartid körde turer på kanalen i närheten av Sjötorp. Namnet blev då Stånkan. I september 2015 övertogs hon av Götaälvdalens Motorhistoriska Klubb i Lilla Edet.
Detta är sannolikt en leveransbild på BB 15 nr 17 Lidwallssidans arkiv
BV 15 nr 17 på okänd plats runt 1960. Foto Bent Fogelberg i Sjöhistoriska Museets Samling
Stånkan i Sjötorp maj 2007. Vi tror att det var nödvändigt att reducera den vackra vågbrytaren för siktens skull. foto Red.
Stånkan i Sjötorp maj 2007. foto Red
De första BB 15-båtarna hade utanpåliggande roder.
Två bilder på nuvarande maskinen på 15 hkr från 1956 med motornr 9195. Den har tidigare suttit i en annan Lidwallsbåt beställd av Göta Kanalbolaget med tillverkningsnr 273 och av typen BVV10
Orginalmotorn nr 5862 i Sjötorps motorsamling som gjorde det möljigt att identifiera båten.
Sjötorp Foto Marcus Busch 2009-09-14
Sjötorp Foto Marcus Busch 2009-09-14
Sjötorp Foto Marcus Busch 2009-09-14
I September 2015 mailade Royne Abrahamsson in ny uppgifter och nytagna bilder! Ny ägare till Stånkan är Götaälvdalens Motorhistoriska Klubb i Lilla Edet. På fördäck finns nu en ruff, under kölen kommer man att hitta Göta Älv. Tack Royne och alla som håller oss uppdaterade!
Nu med smakfull ruff. Götaälvdalens Motorhistoriska Klubb i Lilla Edet. Foto Royne Abrahamsson september 2015
På Göta Älv hos Götaälvdalens Motorhistoriska Klubb i Lilla Edet. Foto Royne Abrahamsson september 2015
Förhoppningsfulla passagerare i väntan på avgång. Göta Älv spolar redan igenom kylsystemet. Foto Royne Abrahamsson september 2015