Tillverkningsnr 178 typ BVV 10
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Vargöns Bruk AB Vargön den 15 mars 1950. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Seffle 15 hkr tändkulemotor Typ: S17 BFV med motornr 7673. Båten var 0,5 meter längre än standardtyp då den har en starkare motor. Den var försedd med skvättbord dvs. förhöjda fribord och ett varpspel av typen SM 10 för hela 1000 meter 9,5 mm vajer. Spelet användes flitigt.
Båten gick och drog mosor – buntat timmer - på småsjöarna runt Vänern och Dalslands kanal för Vargön räkning. Nuvarande ägaren JR Johnsson köpte båten direkt av bruket när deras timmerhantering upphörde i början av 1960 –talet och båten blev fritidsbåt i Mellerud. Varpspelet togs bort men Sefflemotorn behölls som drivkälla. Under 1980 talet användes båten flitigt av ägarens far som gick hela Dalslands kanal med båten och var upp till Arvika genom Säffle kanal. På senare år har den inte använts men finns kvar i gott bruksskick. Bara två ägare sedan 1952. Tack till Benny Stolpe som vi fick tipset om båten från och för trevligt samtal med båtens ägare.
Från Kent Olsson har vi fått följande brev och de första bilderna på BVV 10 nr 178 Singapore. .Det är den första lidwallsbåt vi sett med primsolmärke.
Hej på er
Jag kan bidra med några bilder på 178. Per Johansson och Benny Eliasson besökte Säffle Motor Museum i början av 1990 talet när de var på väg hem från Arvika som de besökt sjöledels.Per berättade att han varit sjöman och han tyckte Singapore var en så fin stad så han uppkallade båten efteer den.
Singapore vid Säffle Motor Museéums besöksbrygga. Ser ni att båten har lastmärke? Foto Kent Olsson runt 1992