Tillverkningsnr 183 typ BVV 10 heter  Braxen

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Marmaverken i Söderhamn den 30 januari 1953. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Båten hade i orginal en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 8315 och levererades med ett varpspel typ SM-7. Båten var utrustad med kapellbågar vid leveransen. Det är troligen båten på bilderna. Namnet blev i modern tid Braxen .

 

Braxen 183 i sjön Bergviken (ett kraftverk upp längs Ljusnan) Foto Håkan Moberg 2014

Lidwallsidan fick i juli 2010 ett e-brev från Braxens ägare Håkan Moberg med fina bilder. Ännu en BVV-10 båt i gott skick som brukas flitigt sommartid ! Detta gladde redaktionen storligen.

Hej,
Jag heter Håkan Moberg och bor i södra änden av sjön Marmen utanför Ljusne i Hälsingland, Hit drogs massaveden med en båt från skiljningen i Bergvik för vidare transport med tåg till Vallviks bruk. Verksamheten lades ned 1966. Båten som drog hit massaved  från  Bergvik och Marmaverken hette MARMA II .
Jag har hört att den såldes till Stockholm.

Jag minns en liten bogserbåt som drog virket i viken till upptagningsplatsen här i HÅ, Jag kan fortfarande höra det härliga dunket från tändkulan, Minns inget namn på den, ca 6-7 m lång. Skulle vilja veta om dessa båtar finns i dag. Kärleken till dessa båtar har gjort att jag har köpt en egen båt, troligen en av era båtar? Den är köpt i Gävle 2004 av Pelle Boqvist, Den heter BRAXEN. Sitter en Deutz 2 cylindrig luftkyld motor i den nu. Tyvärr finns inte tillverkningsplåten kvar. Skulle gärna vilja veta historien om denna båt? 

M.V.H   Håkan Moberg.

 

Braxen Foto Håkan Moberg. 2010 05 30

Som tur är så hade red. stött på båtens dåvarande ägare Pelle Boqvist redan 2003 och kunde därför bringa lite klarhet i båtens senare historia. Antagandet att Braxen är nr 183 bygger på det Pelle Boquist berättat för red. Den tidigaste kända ägaren var Leif Skogberg i Sikvik. Båten skall ha kommit från Söderhamn men låg i Sikvik på varvet omkring 1990. Sefflekulan på 10 hkr fanns då kvar men såldes till någon i trakten. Det motorlösa skrovet köptes runt 1994 av Pelle Boquist. Han försåg båten med en en luftkyld Deutzmotor på 23 hkr som ursprungligen kom från Gävle. Båten hade en dörr till förpiken innan Pelle byggde om den med en hytt midskepps men redan då var tillverkningsskylten borta. Pelle använde båten för kustnära fiske i Östersjön utanför Sikvik.

Båten annonserades 2004-08-19 ut på Blocket.se som "Timmerbogserare ombyggd till fiskebåt" av Pelle Boqvist i  Sikvik. "Luftkyld  Deutzmotor på 23 hk. Komplett extra motor och båtvagn medföljer."   Med dessa fakta kunde vi identifiera Braxen. Som läsarna ser var tillverkningsskylten borta redan 1992-93 . Men vi vet några saker:  Båten hade en kula på 10 hkr och den har skvättbord. Braxen är av den sena typen av spantbyggda BVV- 10 med onotchade spant varför den måste ha ett tillverkningsnummer mellan 160 - 253. Om båten kommer från Söderhamn så borde det vara nr 183.

 

Braxen Foto Håkan Moberg 2010 06 30

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 06 30.

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 06 30.

Braxen BVV 10 nr 183 i sjön Bergviken Foto Håkan Moberg 2014

I full drift och med Lidwallsvimpeln hissad vid Fagersand. Ett uppskattat inslag på sjön. Foto Inger Moberg 2016 08 28

I maj 2018 meddelade oss Håkan Moberg att båten var till salu och sände oss uppgifter och bilder. Håkan ville gärna ge läsarna av dessa sidor chansen att förvärva en BVV-10 i gott skick innan han satte ut den på Blocket
Hans beskrivning av båten:
Deutz Luftkyld 23 hkr dieselmotor, Bränslesnål, (Reservmotor medföljer), Längd 6,40 Bredd 2,20. Ingen Rost, Provstartad 2018, Nytt Batteri 2017, Automatisk Länspump. Kraftig Upptagningsvagn med Nya Däck 2017, Traktordrag Pris båt och vagn 32 000:-.

I juli 2018 såldes båten till Elin och Daniel Engström i Folkärna. De hade en båtplats i Västerås vid strandpromenaden som blev nya hemmahamnen. I november 2020 var båten åter till salu, även denna gång utbjuden på Lidwallsbåtarnas Facebook sida. Intressenter saknades inte heller denna gång. Redan den första december var affären ett faktum och Magnus Lagerstierna stod som ny ägare. Båten kom att få ny hemmahamn i trakten av Öregrund och brukades för transport- och nöjeskörning till en ön i grannskapet.
Första körningen gick över Mälaren i januari 2021 vilket bevisar ett pålitligt bruksskick!

 

Foto Håkan Moberg 2018 06 02



Foto Håkan Moberg 2018 06 02

Foto Håkan Moberg 2018 06 02



  Än en gång  fick vi bekräftelse på att en välhållen Lidwallsbåt inte saknar köpare. I juli 2018 blev hemmahamnen Västerås vid strandpromenaden.
Foto Elin Engström 2018 07 25




På solig tur med Västerås i fonden.
Foto Elin Engström 2018 10 16

I Västerås, den nya hemmahamnen. Foto Elin Engström 2018 10 16

Nyss sjösatt för en ny säsong i Västerås. Foto Elin Engström 2019 06 16

Åter till salu på Lidwallsbåtarnas Facebooksida.
Foto Daniel Engström 2020

Välutrustad. Foto Daniel Engström

När året 2021 var ungt körde nyblivna ägaren Magnus båten till Stockholm.
Foto Magnus Lagerstierna i Alvik, Stockholm 2021 01 05

Efter mer isbrytning ligger Braxen i Saltsjön. Foto Magnus Lagerstierna 2021 02 09

Luftkylt kan vara en fördel vintertid. Foto Magnus Lagerstierna 2021 02 09

Tillbaks