Tillverkningsnr 183 typ BVV 10 heter nu Braxen

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Marmaverken i Söderhamn den 30 januari 1953. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Båten hade i orginal en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 8315 och levererades med ett varpspel typ SM-7. Båten var utrustad med kapellbågar vid leveransen. Det är troligen båten på bilderna. Namnet är numera Braxen .

 

Braxen 183, som nu ligger i sjön Bergviken (ett kraftverk upp längs Ljusnan) Foto Håkan Moberg 2014

Lidwallsidan fick i juli 2010 ett e-brev från Braxens nuvarande ägare Håkan Moberg med fina bilder. Ännu en BVV-10 båt i gott skick och som brukas flitigt sommartid ! Detta gläder redaktionen storligen.

Hej,
Jag heter Håkan Moberg och bor i södra änden av sjön Marmen utanför Ljusne i Hälsingland, Hit drogs massaveden med en båt från skiljningen i Bergvik för vidare transport med tåg till Vallviks bruk. Verksamheten lades ned 1966. Båten som drog hit massaved  från  Bergvik och Marmaverken hette MARMA II .
Jag har hört att den såldes till Stockholm.

Jag minns en liten bogserbåt som drog virket i viken till upptagningsplatsen här i HÅ, Jag kan fortfarande höra det härliga dunket från tändkulan, Minns inget namn på den, ca 6-7 m lång. Skulle vilja veta om dessa båtar finns i dag. Kärleken till dessa båtar har gjort att jag har köpt en egen båt, troligen en av era båtar? Den är köpt i Gävle 2004 av Pelle Boqvist, Den heter BRAXEN. Sitter en Deutz 2 cylindrig luftkyld motor i den nu. Tyvärr finns inte tillverkningsplåten kvar. Skulle gärna vilja veta historien om denna båt? 

 

M.V.H   Håkan Moberg.

 


Braxen Foto Håkan Moberg. 2010 05 30

Som tur är så hade red. stött på båtens ägare Pelle Boqvist redan 2003 och kunde därför bringa lite klarhet i båtens senare historia. Antagandet att Braxen är nr 183 bygger på det Pelle Boquist berättat för red. Den tidigaste kända ägaren var Leif Skogberg i Sikvik. Båten skall ha kommit från Söderhamn men låg i Sikvik på varvet omkring 1990. Sefflekulan på 10 hkr fanns då kvar men såldes till någon  i trakten. Det motorlösa skrovet köptes runt 1994 av Pelle Boquist. Han försåg båten med en en luftkyld Deutzmotor på 23 hkr som ursprungligen kom från Gävle. Båten hade en dörr till förpiken innan Pelle byggde om den med en hytt midskepps men redan då var tillverkningsskylten borta . Pelle använde båten för kustnära fiske i Östersjön utanför Sikvik.

Båten annonserades 2004-08-19 ut på Blocket.se som "Timmerbogserare ombyggd till fiskebåt" av Pelle Boqvist i  Sikvik. "Luftkyld  Deutzmotor på 23 hk. Komplett extra motor och båtvagn medföljer."  

Med dessa fakta kunde vi göra ett försök att identifiera Braxen. Som läsarna ser var tillverkningsskylten borta redan 1992-93 . Men vi vet några saker:  Båten hade en kula på 10 hkr och den har skvättbord.

Braxen är av den sena typen av spantbyggda BVV- 10 varför den måste ha ett tillverknings nummer mellan 160 - 324. Om båten kommer från Söderhamn så borde det vara nr 183.

 

Braxen Foto Håkan Moberg 2010 06 30

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 05 30.

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 06 30.

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 06 30.

Braxen. Foto Håkan Moberg 2010 06 30.

Braxen BVV 10 nr 183 i sjön Bergviken Foto Håkan Moberg 2014

I full drift och med Lidwallsvimpeln hissad vid Fagersand. Ett uppskattat inslag på sjön. Foto Inger Moberg 2016 08 28

Fler uppgifter och bilder mottages lika tacksamt som vanligt!

 

Tillbaks