Tillverkningsnr 185 typ BV 18 hette Nr 91 Mållången senare Lagitt
Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt Ljusnans Flottningsförening i Bollnäs den 10 mars 1953. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Båten levererades med en Skandiamotor typ 181 B på 20 hkr med tillverkningsnr 222673 och tryckluftstart. Skrovritningen hade nr 1- 1662. Båten hade ett varpspel typ SM 20 för 1000 meters 12 mm lina. Bordläggningsplåten var 5 mm tjock. Över vattenlinjen 4 mm. I specifikationen över båten står ruff och styrhytt. Båten trafikerade sjön Mållången
Känd historia är att Lars Bilock förvärvade båten runt 1985 i Västerås. Båten hette redan då Lagitt och drevs av en Bedford dieselmotor. Hon hamnade då i Borgåsund.Nästa ägare i mer än 20 år blev Magnus Bengtsson. Sedan 2015 har båten en ny dieselmotor av märket Yangdong, en 3 cylindrig diesel på 25 hkr. 2018 såldes båten via Blocket till okänd.
Leveransbild på Nr 185 Mållången tagen i Övermo, Leksand mars 1953.
Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.
1965 06 15. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.
En vanlig dag på jobbet 1965 06 15. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.
Mållången vid Ovanåker. Foto Bengt Strandberg 1966 07 06
I Borgåsund . De andra fritidsbåtarna är uppe på land, så här på höstkanten kan vi se hela båten. Foto Red 2014 11 09
I båtens leveransdokument nämns att den breda skäddan fotograferats. Lars Jönses hittade just det fotot i Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.
I Borgåsund Foto Red 2013 08 11
I Borgåsund Foto Red 2013 08 11
I Borgåsund Foto Red 2013 08 11
I ruffen finns 2 nedfällbara bord, 2 kojer och 2 hyllor. Båtens mått stämmer väl överens med angiven längd och bredd. Foto Red 2013 08 18
Det ursprungliga vevhuset från en Skandia tändkulemotor sitter kvar i båten. Det tror vi visar att båten är just nr 185. Den enda båten med styrhytt, ruff och Skandia motor i BV 18 serien. Foto Red 2013 08 18
Gjuterinummer 618 på en pollare är ett säkert tecken för en båtspanare.
I Borgåsund Foto Red 2014 11 09.
I Borgåsund uppe på land. Foto Bengt Nywall 2017 11 23
Inget förefaller ha hänt med skäddan sedan leveransen 1953.
Båtens skeppare har kört varligt ända sedan dess.
Foto Bengt Nywall 2017 11 23.