Tillverkningsnr 185 typ BV 18 hette NR 91 Mållången nu Lagitt

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt Ljusnans Flottningsförening i Bollnäs den 10 mars 1953. Längd 9,00 m. Bredd 2,80 m. Båten levererades med en Skandiamotor typ 181 B på 20 hkr med tillverkningsnr 222673 och tryckluftstart. Skrovritningen hade nr 1- 1662. Båten hade ett varpspel typ SM 20 för 1000 meters 12 mm lina. Bordläggningsplåten var 5 mm tjock. Över vattenlinjen 4 mm. I specifikationen över båten står ruff och styrhytt. Båten trafikerade sjön Mållången

Leveransbild på Nr 185 Mållången tagen i Övermo, Leksand mars 1953. Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.

1965 06 15. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

En vanlig dag på jobbet 1965 06 15. Foto Bernt Fogelberg samling i Sjöhistoriskas fotoarkiv, Stockholm.

I Borgåsund . De andra fritidsbåtarna är uppe på land, så nu på höstkanten kan vi se hela båten. Foto Red 2014 11 09

I båtens leveransdokument nämns att den breda skäddan fotograferats. Lars Jönses hittade just det fotot i Lidwalls samling, Leksands lokalhistoriska arkiv.

I Borgåsund Foto Red 2013 08 11

 

I Borgåsund Foto Red 2013 08 11

Båten uppmärksammades av red. vid ett besök i den fina båthamnen vid Borgåsund där Strömsholms kanal mynnar ut i Mälaren. 

I Borgåsund Foto Red 2013 08 11

Känd historia är att Lars Bilock förvärvade båten runt 1985 i Västerås. Båten hette redan då Lagitt och drevs av en Bedford dieselmotor. De senaste 20 åren har båten ägt av Magnus Bengtsson. Båten har ända sedan 1985 varit hemma i Borgåsund. Sedan något år tillbaks har båten en ny dieselmotor av märket Yangdong, en 3 cylindrig diesel på 25 hkr. Vi är intresserade av alla tips för att kunna säkerställa båtens identitet, hör gärna av er till redaktionen.

I ruffen finns 2 nedfällbara bord, 2 kojer och 2 hyllor. Båtens mått stämmer väl överens med angiven längd och bredd. Foto Red 2013 08 18

Det ursprungliga vevhuset från en Skandia tändkulemotor sitter kvar i båten. Det tror vi visar att båten är just nr 185. Den enda båten med styrhytt, ruff och Skandia motor i BV 18 serien. Foto Red 2013 08 18


Gjuterinummer 618 på en pollare är ett säkert tecken för en båtspanare. I Borgåsund Foto Red 2014 11 09.




I Borgåsund uppe på land. Foto Bengt Nywall  2017 11 23.


Inget förefaller ha hänt med skäddan  sedan leveransen 1953. Båtens skeppare har kört varligt ända sedan dess.
Foto Bengt Nywall 
2017 11 23.

Tillbaks