Tillverkningsnr 187 typ BV 15 heter nu Stor Otto

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Stockholms Superfosfat Fabriks AB i Ljungaverk 27 april 1953. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Sefflemotor 20 hkr typ S18 BF nr 8275. I tillverkningskortet står att utförandet på båt nr 187 skall vara med tak och ruff. Ruffen med 2 bänkar, ett bord och 2 hyllor. Båten byggdes med indraget roder och hade ett varpspel av typen SM 20. Båten skulle målas efter för oss okända färgprover, levereras per lastbil och sjösättas vid Laforsen.

 

Stor Otto på god väg att återställas till originalutförande. Foto Lars Larsson 2015 08 XX

I Hallstahammar på Strömsholms kanal. Foto Sven Jönsson 2014-08-03

 

2003 var en av redaktörerna med hustru ute och cyklade i Provence med Merlot Resor. På resan fanns även hustrun och dottern till Lasse, ägare av en entreprenadfirma - Skärgårdens Bygg och Transport AB i Nynäshamn som bl.a byggde bryggor. De berättade över styrstången att firman hade flera Lidwallsbåtar! Mycket bildade människor alltså! När red några år senare kom i kontakt med Marcus Busch, delägare i Gröna Bolaget fick jag också möjlighet att fota hans vän Lasses båtar. Den då helt okända båten kom enligt uppgift troligen från Vindelälven. Det kan även det stämma då Ljungaverk ligger endast några mil från Indalsälven. I mitten av 1980-talet köptes den tillsammans med en annan bogserbåt från norra Sverige till Nynäshamn av just Skärgårdens Bygg och Transport AB. Redan då var den ett maskinlöst skrov som användes som pråm. När firman i början av 2009 skulle städa upp bland sina inventarier fanns det risk att båten skulle skrotas.

 

Skrovet av en trolig BV15 som pråm i Nynäshamn maj 2004. Foto red.

Aktern var försedd med en utombordsmotor för kortare sträckor. Nynäshamn maj 2004. Foto red.

Nynäs maj 2004 i förgrunden BVV-5 nr 608. Foto red.

 

I samma veva var Bosse Stolts på Adelsö ute efter ett skrov för att bygga upp en ångslup runt en ångmaskinanläggning han ägde. Genom reds. försorg kunde dessa två intressenter förenas så att båten undvek att huggas upp. Istället transporterades skrovet till Adelsö våren 2009. Båten var en för redaktionen okänd BV-15 men i feb 2011 fick vi ett E-brev från Marcus B som klargjorde båtens ursprungliga utseende.

Hej Anders.
Jag ser att Bosses projekt går framåt och att du föreslår att det är nr 267 men jag tycker inte att det stämmer, Bosses båt hade ett högt fördäck med en skans med britsar och runda ljusventiler, detta däck skar vi bort några år före Bosse fick båten. Hon såg ut som t.ex. BV-15 nr 42 eller BV -15 nr 58 men hade en bred rulle över akterspegeln.
Hälsningar Marcus Busch

 

Vi fick 28 september 2010 en lägesrapport från Bosse.

Skrovet har kommit en bit på väg och verkar vara i hyggligt skick. Den sönderskurna och bukliga akterspegeln är ersatt med en ny. Skrovet är blästrat invändigt och nytt för och akterdäck är på gång. Kameva är monterad då den gamla ångmaskinen som ska monteras bara kan gå åt ett håll. Och hellre en ställbar propeller än att i onödan bygga om en originalmaskin. Den tänkta pannan har fått en första besiktning och kommer att lyftas i båten i nästa vecka. Maskinbädden ska svetsas på plats idag och om allt fungerar lyfter vi i maskinen samtidigt med pannan.

 

vv

Båten invändigt och den restaurerade aktern foto red 30 dec 2010

 

Under arbetet med ånganläggningen ändrades planerna och Bosse bestämde sig för att istället satsa på en Seffle tändkulemotor. En 15 hkr motor, tillverkad så sent som 1962, och då levererad till en fritidsbåt har inköpts. Den kommer efter genomgång att monteras i båten

 

........

Bosse har en välutrustad verkstad på Adelsö. Sefflen under arbete har det sena tillverkningsnumret 10 169 . foto red 30 dec 2010

I maj 2014 när vi hade mer kunskap om de olika båttyperna och kände till fler av BV-15 båtarna kunde vi genom Marcus uppgifter ringa in Bosses båt som nr 187. Så här långt hade arbetet kommit i medio maj 2014 och i slutet av månaden var det planerad sjösättning.

 

 

Foto genom Bosse Stolt 2014-05-13

Foto genom Bosse Stolt 2014-05-13

Invändiget roder. Bosse har satsat på en fyrbladig propeller. Foto genom Bosse Stolt 2014-05-13

Sefflen på plats och ny drivlina tillverkad. Foto genom Bosse Stolt 2014-05-13

Foto genom Bosse Stolt 2014-05-13

 

Foto genom Bosse Stolt 2014-06-05

Nr 187 gick för egen maskin till Hallstahammar och medverkade där i Ångbåtsföreningens sammandragning av veteranbåtar i augusti 2014. Båten såldes i den vevan till Kenth Karlsson i Kristinehamn och kommer att gå på norra Vänern. Den nya ägaren ska återställa båtens förhöjda fördäck och skansen med 2 ljusventiler på var sida. I oktober 2014 köpte Kennet BV15 nr 42 Barkens gamla motor Seffle typ S-18 nr: 6241 på 20 hkr som han avser att stoppa i båten.

I Hallstahammar på Strömsholms kanal. Foto Sven Jönsson 2014-08-03

I Hallstahammar på Strömsholms kanal. Foto Sven Jönsson 2014-08-03

I Hallstahammar på Strömsholms kanal. Foto Sven Jönsson 2014-08-03

Vi erinrar oss kort den skrotningsdömda pråmen som skändats med en utombordare här ovan. Och för att tala Facebookspråk: - Du kommer inte att tro dina ögon! Vi fick bider från Kenth Karlsson i september 2015. Se och imponeras av arbetet och resultatet!

Arbetet i år har resulterat i en ruff som skall slutföras 2016. Dubbelbrutna plåtar till rufftak är tungjobbat! Foto Kenth Karlsson 2015

Fram träder en BV 15 i originaldesign Foto Kenth Karlsson 2015

Slutet vått allting gott! Foto Kenth Karlsson 2015

Fler bilder från Kent som ramlade in februari 2017. Under 2016 har en 20 hkr Sefflemotor monterats för att komma så nära originalet som möligt och alltså ersatt 15 hkr Sefflen. Det är dessutom en motor som tidigare suttit i systerbåten BV 15 nr 44 Barken.


Här ska den nya motorbädden passas in. Man ser hålen för den gamla motorbädden där originalmotorn för länge sedan satt.
Foto Kenth Karlsson 2016

Den fina 20hk Sefflemotorn som en gång var originalmotor i nr 44 Barken lyfts på plats. Foto Kenth Karlsson 2016


Nya taket på gång! Foto Kenth Karlsson 2016

Semester på småsjöar norr om Kristinehamn (Ullvettern). Nytt tak, "ny motor". Till våren 2017 hoppas jag ruffen och den nya styrningen hinner bli färdig. Vi har kört ganska många timmar och den fungerar fint.
Jag ökade på stigningen på propellern några tum och det blev nog lite för mycket för motorn går lite hårt och ryker lite för mycket, för att jag ska vara helt nöjd. Ska åtgärdas till nästa säsongen.
Foto Kenth Karlsson 2016

Tillbaks