Inez sommaren 2016
Redaktion och redaktionsbåten Skantzsjön, del av Strömsholms kanal. Foto Sven Jönsson 2016 06 26
Vintern 2015-16 var onödigt lindrig ur vårdvinkel. Sedvanlig konservering, service och återupplivning av maskinen. Gick snabbt och lätt. Några ynka varv med rollern, lite luft i trailerdäcken och sen iväg. Vi sjösatte henne i Övermo där byn förtjänstfullt rustat rampen vid DFF-varvet. Vi ville gärna ha INEZ i sjön som assistans ifall nr 254 Sigvard skulle trilskas under eller efter sjösättning.
Det lät hon snällt bli med. Istället blev det kadettutbildning för tre små barnbarn, Elin Moa och Alfred. Gemenligen kallade Lidwalparna. Rodrets hemligheter avslöjades efter några runda svängar på de för släkten historiska farvattnet.
Sjösatt och ett av barnbarnen tar genast ratten från morfar. Foto red 2016 06 23
De första lärospånen avhyvlas. Barnbarnen undgick givetvis varje form av avhyvling,
det var idel uppmuntran som fick gälla som pedagogiskt koncept.
Foto red 2016 06 23Sigvard med lillasyster Inez vid Flottistbryggan Övermo varv Foto red 2016 06 26
Årets utfärd med reaktionsbåten gick till Hallstahammar och den därest avhållna kanalfestivalen. Nu skulle här slussas som Inez med besättning aldrig tidigare gjort. Vi sjösatte i den konstgjorda Skantzsjön på fredagen den 8 juli, tog ett varv runt för att fraternisera och frottera oss med de ångdrivna kollegorna på Rexbryggan utanför brukshotellet.
Idel invanda manövrar när redaktionen sjösätter på möjliga och omöjliga ställen Foto red 2016 06 26
Den fullsatta redaktionsbåten anländer Skantzsjön. Foto Sven Jönsson 2016 06 26
Inez skäms inte för sig bland de stora ångfartygen. Närmast S/S Pikku-Matti Foto red 2016 06 26
På kvällen hängde vi på den lokala turbåten S:t Olov och slussade upp till smedjan vid Trångfors där vi tog natthamn, lämnade Inez och förflyttade oss tillbaka till hotellet med en ca 20 minuters promenad. En färd som med forcering av flera djupa slussar hade tagit ca 1,5 timmar, men det är det som är vitsen med att åka kanal.
Möte i kanalen.
In i första slussen Lustigkulla nedre.
Dit upp skall vi.
Bron är placerad på ett smart sätt. Här finns god segelfri höjd trots att det inte ser ut så på denna tillbakablickande bild.
Så vidare mot Lustigkulla Öfre.
Nästa dag fortsatte vi till Ålsätra.......
där några fritidbåtar slussade ned....
och vi låg på vänt.
Genom verkligt fagra trakter gick färden vidare mot Surahammar...
och dubbelslussen, där vi stämt möte med Karin och Urban som trotsat åska, regn och hagelsvärmar med korn stora som hönsägg.
Men så anlände BVB 5 nr 608 Tunaberg och vi kunde....
..gå i en aldrig tidigare skådad Lidwallsrote ned mot Hallstahammar.
Återfärden präglades inte av förmiddagens solsken....
men skedde i god ordning och nu var vi rätt vana att slussa nedåt som är en förhållandevis bekväm syselsättning.
Så åter till hemmahamnen för att delta i Lidwallsbåtens dag som ni kan läsa mer om här.
Nästa uppdrag blev att delta i firandet av ångfartyget Engelbrekts150 års dag i Leksand den 20 augusti.
Inte mindre än 20 st historiska fartyg deltog. Så även redaktionens små varpbåtar.Som åskådarbåt under båtparaden vid firandet av Engelbrekts första 150 år på Siljan. foto red 2016 08 20
Som åskådarbåt under båtparaden vid firandet av Engelbrekts första 150 år på Siljan. I förgrunden Varparen 19. Foto red 2016 08 20.