Tillverkningsnr 190 typ BVV 4 reggad i Norge som BAA 471
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Saugbruksforening i Halden Norge den 5 majl 1953. Längd 4,50 m. Bredd 1,80 m. Båten levererades med en Sabbmotor med okänt tillverknings nr typ B, troligen utbytt 1967 till en motor med ställbar propeller på 6-8 hkr av samma fabrikat. Båten hade ett varpspel typ SM 4 som levererades utan lina.
Vår Norske spanare och förtrogna Ståle Elverhøi hittade igen båten i juli 2020. Han skriver till oss i denna fråga
Hei igjen
Da har jeg snakket med Arnfinn Jensen i Stiftelsen D/S Engebret Soot. Han kunne bekrefte at dette er båten fra Halden Saugbrugsforening, altså nr. 190, og at båten for en tid tilbake ble donert til Stiftelsen D/S Engebret Soot. https://www.xn--dampbt-mua.no/ Han kunne også fortelle at båten i sin tid ble brukt på sjøen Stora Lee. Han visste ikke om båten har hatt noe navn, forhåpentligvis dukker det opp mer opplysninger etterhvert.
Mvh Ståle
Redaktionen gläds över att ytterligare en av de gamla plåtbåtarna från Leksand har överlevt ett troligen hårt liv i timret .Den finns på Ørje kanalmuseeum vid Haldenkanalen. Nummer 190 är en av fyra som gick till Norge av den tidiga spantade typen av BVV4 båtarna, Med denna återfunna båt är sex av de femton byggda troligen kvar år 2024.
Bortskänkt till Stiftelsen för Engelbrekt SOOT i Halden Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Sabb diesel på 6-8 hkr Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Motorskylten. Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Vi känner igen tanklocket. Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Aktern. Foto Ståle Elverhøi 2020 07 26
Hon förefaller inte vara högprioriterad. Foto David Karlberg 2024 07 25
Tidens tand verkar ....Foto David Karlberg 2024 07 25