Tillverkningsnr 201 typ BV-12 byggd som Igelsta I nu Fortuna

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Igelsta Trävaru AB Östertälje på Igelsta Ångsåg den 6 juli 1953. Längd 7,0 m. Bredd 2,30 m Seffle tändkulemotor typ S17 BFV på 15 hkr med motornummer 8240. Båten var utrustad med varpspel typ SM 10. Båten levererades per järnväg. Vid leveransen var båten utrustad ett tak  men utan förkapp och med speciell stäv (det står Isbrytarstäv Special i tillverkningslistan) varför vi tror att det är just denna båt som senare blev Fortuna.



Igelsta I vid sågen i Östertälje. Foto  Bernt Fogelberg 1965 08 15 i SSHM:s  arkiv Stockholm

På Lidwallsdagen 2015 i Leksand träffade redaktionen bland andra Kari Käivärainen vars far Hugo körde BV -18 nr 446 Ita II  i Södertälje för Igelstasågens räkning.Vi bad Kari leta efter bilder från faderns arbete därför kan vi nu visa en första bild på Ita I en blåsig dag med snöglopp i luften vid Igelstasågen. Stort tack Kari Käivärainen.

Slit på hala gångbord året runt på Igelstasågen Foto Hugo Käivärainen genom Kari Käivärainen 1965

Ita I i full verksamhet vid Sågen i Södertälje. Havsbogseraren Aggö har just inkommit med ett långväga timmersläp och nu är det Ita I:s tur att sköta finliret. Okänd fotograf från nätet genom Kari Käivärainen.


Som fritidsbåt dyker båten upp i Norrköping och det är detta samt längd och bredd som reds identifiering av båten bygger på. När Christer köper båten är den redan ombyggd till fritidsbåt.

Båten i inköpsskick. Obs isbrytarstäven. Foto Chister Lindgren.

Ännu en båt som Christer Lindgren ägt och byggt om kraftigt. Han skriver till oss 2010.

Den andra Lidvallaren "Fortuna" som jag breddade och förlängde och gav en ny överbyggnad, har jag inte längre kvar tyvärr. I den båten fanns en tillverkningsskylt- typ tunn mässingsplåt, som bekräftade ursprunget, men skylten försvann i en husbrand nyligen. Bifogar ett par bilder på henne från före och efter ombyggnaden .Fortunas mått var 7,1x2,3 hade isbrytarstäv och blev senare 10,5x3,4 m Det satt ingen motor i båten när jag köpte den, men av urtagningarna i bottenstockarna att döma så hade det varit en motor med stort svänghjul i tidigare.

Invändig vy innan ombyggnaden Foto Chister Lindgren.

Jag köpte båten -98/99 av en sjöman från Katrineholm som hette Grönlund. Han hade några år tidigare köpt den av en man som jobbade på sjöfartverket i Norrköping och som tydligen ägt den i många år. Jag är mycket förtjust i Lidvalls båtar bla då jag anser de är ovanligt välbyggda, och har haft flera stycken. Jag har förgäves letat efter en gammal Lidvallare runt 10x3 meter eller något större i åratal, enbart skrov eller i användbart skick, och skulle vara tacksam för tips om ni råkar höra om någon som är till salu.

Hälsningar Christer Lindgren

Spåren efter timmerburen finns kvar. Foto Chister Lindgren.

Resultatet av ombyggnationen. Foto Chister Lindgren.

 

Nu tror vi att detta Lidwallsbygge är spårat, Christer sålde Fortuna till Stockholmstrakten och Nacka, kanske finns den kvar där än idag. Vet ni läsare mer hör av er till redaktörerna.


Tillbaks