Tillverkningsnr 206 typ BV Gerdt

Lidwall & Söner AB levererad denna ombyggnad till Dalelfvarnes Flottningsförening i mars 1954. Längd 13,20 m. bredd 3,08 m. Trots att detta var en ren ombyggnation fick båten ett eget tillverkningsnummer.

Gerdt på ingång till Rättvik under Classic Car Week. Foto red. 2012-07-31

Här lite om båtens ursprung; Byggd vid Hernösands Mekaniska Verkstad 1904 13,20 x 3,15 x 1,1 m. depl ca 13 ton. Maskin en var en ångmaskin av varvets konstruktion på 25 hkr, ersatt 1953 av en Seffle 210 BF kulmotor på 50 hkr. Byggd som en öppen varpbåt för räkning Nedre Dalälvens Flottningsförening. Kontrakt skrevs med Hernösands MV & Varfs AB den 9 dec. 1903: För Nedre Dalelfvens Flottningsförening, en varpångbåt ”Gerdt” om 58 x 12 x 3 fot, en maskin om 25 Ihk, en panna om 7,84 kg. Leverans: Per jernväg under maj månad. Pris: 19.800 kr.

Här följer några äldre bilder på Gerdt från stationsorten By vid i Näs Bruk utanför Avesta:

Sannolikt en leveransbild fr 1904 . Från Arne Sundströms samling

Flottare i By ca 1930 till vänster båtens skeppare.
Wilhelm Ahlgren foto från Knut Dahls samling

 

Båten hade vid den tiden 2 kojplatser längst akterut. Skepparen sitter på rufftaket. Maskinisten vid maskinen midskepps och däcksman i fören, Vardagsbild ?? från 1920 talet i Reds samling

 

Efter anbudsförfarade fick Lidwall & Söner AB uppdraget att motorisera ångvarpbåten Gerdt, byggd 1904 på Hernösands Mekaniska Verkstad & Varf. Då arbetet var omfattande fick båten ett eget tillverkningsnummer hos Lidwalls. De flesta ombyggnationer kallades reparenter och fick inget eget tillverkningsnummer även om arbetena var lika omfattande som i fallet med Gerdt

Tag en tur med Gerdt på You Tube genom att trycka här inspelad 2001, glöm ej att sätta på ljudet!!

 

Ritningsförslag på ombyggnationen daterad 1953 10 24. Konstruktör Martin Lidwall

 

Lidwalls offert för ombyggnationen. Reds arkiv.

Gerdt strippad på ångmaskin, panna och varpspel. Bilden från upptagning av skrovet i Hovnäs för vidare transport till Lidwall & Söner AB i Leksand är tagen sent på året 1953. Vi har fått bilden från Per Söderlund vars far flottningsinspektor Sam Söderlund ses mitt på bilden iförd skidmössa. Observera skylten på trailern i förgrunden med texten Varning för bred last.

Leveransfoto från LIdwalls Övermo tidig vår 1954.

Gerdt varpar timmer på Färnebofjärden i nedre Dalälven sommaren 1961. Foto båtens dåvarande skeppare Lennart Kvarnström. Båten avsattes till det blivande flottningsmuseet i Gysinge 1974 men byttes mot ångvarpbåten Laxen varvid Gerdt flyttades till Leksand och Siljan 1975

Gerdt och varpångaren Östa vid Ista i Dalälven
Foto Bernt Fogelberg 11 augusti 1968 i Bengt Westins samling.

 

Gerdt vid Övermo varv våren 1991. Foto Red .

En av r edaktörerna för denna hemsida Anders Winter förvärvade Gerdt i dec 1995 och ett omfattande upprustningsarbete påbörjades. I augusti 1996 gick åter maskinen och en kort provtur kunde göras. Här firas båtens 100-årsdag vid Lidwalls tidigare utrustningskaj i Övermo by, juli 2004. Foto Erik Winter.

På ingång till Rättvik vecka 31 och Classic Car Week 2006

Sefflemotorn som installerades 1953 är ännu i full drift. Här får den en dos av Skepparen/Maskinistens kärlek Foto Mats Lidwall

 

.

Upptagning för bla. bottenmålning på Övermo varv våren 2007.
I samma veva blev Gerdt K-märkt av Statens Maritima Museér
.
En verklig hedersbetygelse för allt nedlagt arbete med upprustning av båten.
Foto Tomas Johansson.

På Österdalälven . Foto Tomas Johansson sept 2008.

 

Tre bilder från ett hedersuppdrag i augusti 2009, Eric Lidwall d.y. och nyblivna makan Ida gör entre till bröllopsfesten i Övermo bystuga med Gerdt.

Avgångsdags från Leksand. foto Mats Lidwall

På väg. foto Mats Lidwall

Efter väl förrättat värv. foto Mats Lidwall

 

Gerdt i Leksand . Foto Åke Winter 2010 06 02

 

Här kommer några blandade bilder från sommaren 2010

Vid Nya ångbåtsbryggan i Rälta. Foto Mats Lidwall 28 Juni 2010

Ute på Siljan 5 augusti 2010 Foto Red.

Ut på Insjön 14 augusti 2010 foto Red.

Åter mot Leksand 14 augusti 2010 foto Red.

Lagom fart 4,5 knop foto Red 14 augusti 2010

Ratten från 1904. foto E. Winter 14 augusti 2010

Österdalälven . foto E. Winter 14 augusti 2010

 

Gerdt i ny regi from september 2010

I september 2010 sålde red. Anders Winter Gerdt till Johan Lövris. Båten kommer fortsätta att trafikera Siljan med angränsande farvatten. Båten är planmässigt slipdragen på Övermo Varv för underhållsarbeten vinter 2010-2011

På land Foto Red 2010 10 02

På land Foto Red 2010 10 02

 

Familjen Lövris har flitigt brukat Gerdt under sommaren 2011

Här sprider Sefflemotorn välljud på båtdagen i Rättvik under Classic Car Week. Foto Red.

 

Efter att varit under en omfattande maskinrenovering under hela 2014 är sedan i juli 2015 Gerdt åter i drift och kanske har hon inte gått så bra som hon nu gör ens när maskinen var ny 1953. Här nedan några bilder från Lidwallsdagen i Leksand 2015. Förutom maskinrenoveringen så smyger Kerstin och Johan in den ena komfortdetaljen efter den andra utan att ge avkall på varpbåtskänslan. Toa finns t.ex, värme och andra bekvämligheter i kojen, man bygger en snyggt rostfri köksbänk på akterdäck.

På ingående från Siljan. Foto Christer Samuelsson

 

Vidare nedför älven. Utekök på gång. Foto Red 2015 08 01

Johan Lövris i maskinrummet med sitt eget verk. Den renoverade Sefflemotorn typ S 210 på 50 hkr. Foto red 2015 08 01

Tillslaget för glödtändningen har tidstypiska detaljer. Foto red 2015 08 01

Vackra detaljer. Foto red 2015 08 01

Vackra detaljer på Gerdt, främre cylindern och ljuddämparen. Foto red 2015 08 01

Johan lägger till på Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Karin. Gerdt och Erik vid kajen i Leksand på Lidwallsbåtens dag 2017. Foto red 2017 08 05

Läs mer om Gerdt på båtens hemsida

Tillbaka