Tillverkningsnr 217 typ SV 3 C kallades hos Lidwalls ”Lilleput" hette Varparen 16

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Klarälvens Flottningsförening i Deje den 13 maj 1954. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Båten var den första spantlösa motorvarpbåten av denna storlek. Motorn var en Albin 0-11 på ca 5 hkr med motornr. 26037. Ritningen hade nr 1-1966. Denna lilla båt var tekniskt banbrytande och byggdes i hela 55 ex.

 

På Lidwalls verkstadsgård våren 1954. Albinmotorn ses tydligt.
I bakgrunden ett buntverk under montering.  
Foto fr. Lidwalls samling i Leksands lokalhistoriska arkiv

Varparen 16 var utrustad med ett varpspel typ SM 4 med 300 m lina med diametern 8 mm. Det testades ordentligt inför leveransen, varphastigheten var 10 meter/minut då motorn gick på 800 v/m. Dragkraften var 800 kg. Båten styrdes med en spak som kan ses på BB-sidan. Motorn startades med handvev.

Vid ett senare, för oss okänt tillfälle byggdes båten om med en conepropeller från AB Seriebåt, men med samma motor som tidigare. Ombyggnationen skedde tillsammans med KFF.

Båten användes för tekniska experiment enligt uppgifter i detta trevliga (något redigerade) mail från läsaren Nils-Erik Englund.

- Hej Anders! Intressant foto på varparen 16. Vi pratade i tel för några år sen angående ev jetdrift på nån av små-varparna som KFF hade. När jag fick nys om det för ca 15 år sen så träffade jag Bengt Stålberg, flottningsförman som utgick från verkstaden i Råda, och han hade koll på varpbåten med jetdrift. Båten hade dom som han sa byggt om till jetdrift vid Rådaverkstaden och sen provkört. Båten gick grunt men hade ingen dragkraft alls, så ev bogsering av tomläns var inte att tänka på. Båten byggdes sen om till vanlig propellerdrift. Bengt berättade också om sina turer när han transporterade Dragarbåtarna mellan sjöarna i uvåsystemet; båtarna spelades upp på land, med bockar av trä o kättingblock lyftes båten upp så att lastbilen kunde köras under, oftast var detta ett ensamarbete och givetvis för det mesta ett kvällsjobb. Roligt att det börjar dyka upp bilder som visar hur det såg ut runt verkstaden i Leksand!

 

Red. spekulerar i om det var KaMeVa:s globala framgångar med jetdrift som inspirerat värmlänningarna till försöket?

Vi vet inget om båtens fortsatta öden eller var i Klarälven den användes. Redaktionen tar tacksamt emot fler uppgifter och gärna bilder.

 

Tillbaks