Tillverkningsnr 233 typ BV Hennan I nu troligen Nåje

 

Jerfeds Mek Verkstad AB i Ö-vik byggde Storsjön I för Ljusne & Woxna Älvars Flottningsförening i Bollnäs 1937.

Lidwall & Söner AB levererade denna ombyggnad till Ljusnans Flottningsförening den 12 Februari 1955. Längd 12,50 m. Bredd 3,20 m djupgående 1,10 m..Motorn var en Sefflemotor typ S210 BFV på 50 hkr med tillverknings nr 8872. Båten hade ett varpspel som kom från kunden. Ombyggationen bestod av motorinstallation samt byggande av maskinkapp och styrhytt. Lidwalls utförde en omfattande ombyggnation av båten varför den fick ett eget tillverkningsnummer. Hos Ljusnans Flottningsförening hade båten nr 20. Vidare öden var länge för oss okända.

Foto Bernt Fogelberg1965 06 15 i Bengt Westins samling.

Hennan I . Foto Bernt Fogelberg1968 04 13 i Bengt Westins samling.

Red svävade i okunnighet, men sedan kom svar från Dan Brådhe:

Hej! 2010-03-24

Till att börja med vill jag uttrycka min stora glädje över bilderna på Hennan I, och samtidigt meddela att jag nog iaf delvis kan kasta ljus över hennes vidare öden!

1995 köpte min Far henne av en herre vid namn Åke (Västerås) som ägt henne många år och byggt om henne till fritidsfartyg med bl.a. flybridge (!), mast (!), breddad styrhytt samt ombonad inredning bestående av bl.a. följande: pentrydel samt matplats akteröver i styrhytten, salong med stor soffa och vedkamin (samma skorsten som på era bilder, fanns månne vedkamin redan då?) samt förpik med dubbelsäng! Akteröver fanns även akterruff med två sovplatser! Seffle-motorn hade blivit utbytt mot en 85 hk fyrcylindrig Ford-diesel! Vi ägde henne från 1995 till 2000 (om jag minns rätt...?) och därefter låg hon på Pampas marina som bobåt (!) tills förra året då hon återigen var till salu och då låg uppe i Ulvsunda (strax norr om gamla Pripps om det är bekant)! Hennes nuvarande öde känner jag tyvärr ej till!

Nåje under god gång troligen 1996 foto genom Dan Brådhe

 

Som kuriosa kan nämnas att vi under fem veckor sommaren 1998 åkte fram och tillbaka till Göteborg med henne på Göta Kanal! Hon var dessutom fylld med små skojiga lösningar och praktiska finurligheter som den tidigare ägaren, Åke, fixat ihop! Finns massor att berätta om henne! Bl.a. stod det fortfarande Hennan I i maskinrummet! Och när vi hade henne på varv upptäckte vi att längs hela kölen gick en järnvägsräls!

På akterdäck fanns ett gammal fäste på durken för någonting! Det sas att det var till en kran som hon haft under tiden som timmerarbetsbåt, men jag kan ej se någon sådan på era bilder? Är jag månne felinformerad?

Om det är av intresse kan jag försöka ordna fram bilder från tiden när vi ägde henne! Om ni har några frågor som ni tror att jag kan besvara så tveka inte att fråga! Har spenderat många timmar och sjömil bakom rodret på henne.

Vänliga hälsningar Dan Brådhe

 

Redaktionen tackar för Dans trevliga brev och kommer troligen att företa en liten forskningsresa redan till kommande helg på jakt efter bilder på nuvarande "Nåje"

En tur till Bällstaviken och Ulvsunda är aldrig fel, vilken företogs lördagen den 27 mars 2010. Men istället för att fota Hennan I träffade red två trevliga yngre herrar som var sysselsatta med ett stort renoveringsobjekt, forna Vedettbåten V51. De tipsade om den senaste svenska ägaren av Hennan I som sålt båten till Danmark sommaren 2009. Där skall hon numera vara bostadsbåt i Köpenhamn. Kanske ett positivt öde för en pensionerad insjö- och älvbogserare.


Vi hittade ett dåligt foto i arkivet på Nåje från våren 2009 då hon såldes. I annonsen presenteras båten som isbrytande timmerbogserare byggd i 10 mm stålplåt.

Tillbaks