Tillverkningsnr 239 SV 3 på Ljusnan nr 109

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt tillsammans med 3 likadana till Ljusnans Vattenregleringsföretag i Sveg 1955. Längd 4,92 m, bredd 1,92 m. Där kallas den båt 109 / 88. Båten har Seffle varpspelskoppling så vi förutsätter att det har suttit en tändkulemotor där nu en liten Deutzdiesel sitter. Båten används av vattenregleringsföretaget för olika arbeten i strömmande vatten och det förekommer att även spelet brukas. Båten är alltså i full drift men är just nu upplagd för säsongen.

Båten i arbete. Från utläggning av läns vid Halvfari kraftverk.
Foto Torbjörn Näs
2012 09 11

Här en bild på Ljusnan III tagen av Bernt Fogelberg tagen 1968 04 13 i Bengt Westins samling. Det förefaller som denna båt är av samma typ som den vi kallar okänd 10. Båten är märkt nr 19 i stäven och tillhörde vid fototillfället Ljusnans Flottningsförening. Båten på bilden ovan är helt klart någon av nr 239 , 240, 249  och 284 typ SV 3, exakt vilken är f.n. oklart.

Båten i arbete. Från utläggning av läns vid Halvfari kraftverk.
Foto Torbjörn Näs
2012 09 11

 

Båten på torra land. Foto Torbjörn Näs 2012 011 11

Trots nya uppgifter och fina bilder från Torbjörn kommer vi inte närmare när det gäller att fastställa denna båts tillverkningsnummer. Nu vet vi att nuvarande spel levererades i februari 1961.Det har nr 390. Det får red. att ställa följande frågor:
 - Spelet levererades direkt till nuvarande ägare, Ljusnans Vattenregleringsföretag i Sveg, men det  står även Ljusnans FF på beställningen. Det är dock överstruket, kan det vara så att spelet var utslitet efter bara 6 år tjänst för LFF och nuvarande ägare beställde ett nytt spel då de övertog båten ? I så fall är båten någon av de SV-3 som byggdes 1955; nr 239, 240 , 249 eller 284 ? 

 

Båten 2012 011 11. Foto Torbjörn Näs

För att få lite fart på den kommande diskussionen som vi ser fram emot, kallar vi tills vidare båten nr SV-3 nr 239 och hoppas att någon men kunskaper hör av sig till oss i denna fråga.   

Båten 2012 011 11. Foto Torbjörn Näs

Det kan även vara så att varpspelskopplingen köptes separat för att driva spelet. Båten används av vattenregleringsföretaget för olika arbeten i strömmande vatten och det förekommer att även spelet brukas. Båten är alltså i full drift men på bilderna upplagd för säsongen.

Båten används ofta till att föra bort flytande öar av torv, sk flyttuvor från kraftverkens vattenintag.
Då kommer grinden till nytta.

Båten är av den nyare typen, spantlös med utdragna däck som styvar konstruktionen.

Spakstyrning på styrbordssidan.

Spelet är av typen SM 4 med tillverknings nr 390 men dessa fakta identifierar inte båten.

Här ses en typisk varpspelskoppling av Seffle Motorverkstads tillverkning.

 

Båten har timmerbur runt snurran.

Alla foton Torbjörn Näs. Tack Torbjörn för dina mail!

Tillbaks