Tillverkningsnr 257 typ BV 18 Joel
Lidwall& Söner AB levererade denna varpbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall den 16 juni 1955. Längd 9,00 meter. Bredd 2,80 meter. Båten drevs av en Sefflemotor typ S110 typ BFV nr 8941 på 25 hkr och var utrustad med ett varpspel typ SM-20. Motorn startades med luft och förvärmdes med elspiral för snabb uppstart. Båten byggdes med styrhytt och ruff. Fördäcket var utfört i durkplåt. Ruffen hade två fasta ljusventiler, 2 väggfasta bristar, 2 st hyllor och 2 st fällbara bord.
Full fart framåt. Notera rederimärket på skorstenen. Klockrent! Foto Bernt Fogelberg 1965 06 22,
BV 18 nr 257 Joel i Norrtälje Foto Christer Samuelsson 2014 05 16
Jan Häggström 1980 07 07
Foto Helge Welin ca 1982
Just anländ till Stockholm 1988. Aga på Lidingö i bakgrunden. Foto genom Mats Axelsson
Byggdes för SCA Sundsvall och Skönvikssågen vid Alnön. Flyttades runt 1960 till Holmsund och Obbola pappersbruk där båten byggdes om ordentligt. Kulmotorn ersattes av en MD 67 som ännu driver båten. Hon förlängdes med en meter akterut och fick en ny högre styrhytt. På 1980-talet förvärvades båten av Helge Wehlin som sålde båten vidare till Ludde Boholm i Vaxholm 1988. Här stod båten på land i 17 år medan den fick ny överbyggnad.
Ombyggnationen pågår januari 1994 Foto genom Mats Axelsson
Ombyggnationen juni 1994 Foto genom Mats Axelsson
2005 köptes båten av Mats Axelsson som slutförde ombyggnaden och inredde båten. Nu är hon hemma i Norrtälje och fungerar som fritidsbåt med bogerbåtsutseende. Hon är en tämligen god isbrytare och användes därför året runt. Stort Tack till Mats för historien, bilder och trevliga samtal.
Dagens utseende. Foto Mats Axelsson
Foto Mats Axelsson
I hemmahamnen i Norrtälje Foto Mats Axelsson
BV 18 nr 257 Joel i Norrtälje Foto Christer Samuelsson 2014 05 16