Återuppbyggnaden av nr  259 Klacken

Vi tog hem båten till Leksand 2015, rev rost, skaffade delar, planerade men Stod i var för mycket sagt. Andra båtprojekt och inte minst Livet självt höll oss sysselsatta. Hösten 2017 togs det krafttag med plåtbytet och i november kom den dramaturgiska vändpunkten i denna vår historia! All plåt bytt, grundfärg på och vi kunde börja bygga båt.

Ett viktigt beslut var ju kulör! Båda redaktörerna tyckte att gult skulle vara passande och som av en händelse
 återfanns en oöppnad färgburk i precis rätt nyans i Wintervarvets innersta skrymsle! Sagt och gjort! Locket av,
gulfärg på.  (Vi är lite osäkra på tidsföljden Beslut - Färgfynd, men att vi tog av locket innan vi målade är vi bergis på.)

Sen kom som sagt den stora vändpunkten!


Dags att vända på Klacken igen  Foto red 2017 11 24

En ny akt startar för Klacken. Foto Red 2017 12 18


Ny plåt här och där. Tätspantat så det förslår.
Foto Red 2017 12 18



Och så ett fördäck på det. Foto Red 2017 12 19



och en vågbrytare förstås. Foto Red 2018 01 10.



Blev ju bra !!  Foto Red 2018 01 10.



Minus 16. Då är det bättre att vara på ett varmare ställe. Foto Red 2018 01 10.



Nya notchade durkvägare och nästan färdigsvetsat även från insidan  foto red 2018 02 17



En gös för den kommade Lidwallsvimpeln och namnet på plats.
foto red 2018 02 17



Men nu tar vi ett nytt tag och visar var skåpet skall stå. foto red 2018 03 19



Skottet på samma ställe där det var i begynnelsen  Foto red 2018 03 22



Detalj av säkringen av hylsröret och motorbädden. Foto red 2018 03 24



Ibland kan det vara bra att göra en återblick. Notera den invändiga vattenlinjen.Foto Maria Halle Holm 2015 04 07



Läget på Wintervarvet tre år senare. Axel och medbringare på plats. Foto red 2018 03 29



Vi flaggar blå-gult i väntan på våren. Och en mera permanent flagglösning.
   Även om hon aldrig haft nationsflagga som arbetsbåt vill vi gärna ha den hissad där vi defilerar Foto red 2018 04 12


I Windsor Castle firades det kungligt bröllop mellan nån engelsk prins och en amerikanska den 19 maj 2018. Vi firade på vårt håll med en vigsel som det kallas på bilfabriken. Motor möter chassi. I vårt fall var det en engelsk motor som omfamnas av en svensk arbetartjej.

Vet vi att den funkar? efter tre år i vårt lager gick det så här på första försöket:

´Klicka för starten på Youtube! https://youtu.be/2C9jc5uEeiA




 Erkers-Bosse har stor erfarenhet av att fira motorer. Foto Red 2018 05 19



På plats för inkilning.  Foto Red 2018 05 19



   You may kiss the propelleraxel! Såg  ju lovande ut so far. Folket jublar! Foto Red 2018 05 19



  Motorn monterad på gamla ishockeypuckar. Allt linjerat.  Så var det dags att  testa.  Foto Red 2018 05 27



    Befriad och snart i ett element hon inte varit i på mycket länge.  Foto Red 2018 05 27



En ovanligt lyckad provtur. Ca 3 knop på tomgång.  Foto Red 2018 05 27



  Isfenorna pryder sin plats. Lite ovant styra med rorkult. Foto Red 2018 05 27

Lite rörliga bilder från provkörningen.




Nu när vi visste att allt fungerade som det skulle tog vi Klacken och presenterade henne för en större publik på Åkdon och Termos  Leksand. En fordonsträff  som kan avnjutas första tisdagen i månaden. 393 fordon kom denna vackra tisdagskväll i juni men bara en båt. Foto red 2018 06 12



Upp på land igen för durktillverkning. Några sittbänkar kanske tillkommer men nu börjar återuppbyggnadsfasen ha en ända, Genom kontakter med Listerkännare i Storbrittanien vet vi  att båtens nuvarande motor är byggd 1960 och på hela 12,75hkr vid 1800 v/m Foto red 2018 06 16



Linolja. lacknafta och lite brytfärg. Foto red 2018 06 19



Lister med fururam. Foto red 2018 06 19



Pryder sin plats i Hjortnäs. Fotot red 18 06 29



Efter ett tufft provturprogram på Siljan - där intet moment överhoppades -var det hög tid att packa redaktionens portabla flytetyg och bege oss till Karlstad för den årliga flottningsbåtsträffen. Foto red 2018 04 12



Så sjösättning i Skoghall....



och en tur ut på Vänern för att Klacken skulle passera sin gamla arbetsplats / stationsort, Skoghallsverken.
Foto red 2018 04 13


Finbesök i depån. Marcus Busch från vår sponsor Gröna Bolaget i Nynäshamn tittade förbi och fick en provtur.
Foto red 2018 04 13


Maja vid kulten, Mats kollar naven. I en älvfåra av Klarälven. 
Foto red 2018 04 14



Högljud men härlig båt med stor känsla. Foto red 2018 04 14



Så åter i Skoghall efter 5 timmars oklanderlig gång. Listigt med Listern tycker red just nu.
Foto red 2018 04 14



På lidwallsbåtens dag i Leksand: Tony anländer med systern nr 271 Foto red 2018 08 04

 

Och så blev de tre. Foto red 2018 08 04



Tillbaka till Hjortnäs en blåsig afton 
Foto red 2018 08 05



Tillbaka till Hjortnäs en blåsig afton  Foto red 2018 08 05



Tillbaka till Hjortnäs en blåsig afton  Foto red 2018 08 05



Tillbaka till Hjortnäs en blåsig afton  Foto red 2018 08 05
 


Kvällstur till Almo
Foto red 2018 08 07



Almo fina småbåtshamn.
Foto red 2018 08 07



Nu börjar hösten märkas och det tunnar ut i hamnen. Foto red 2018 09 23



 Det slöjdas på Wintervarvet och nu är hon återställd  med krok.
Foto red 2018 09 23



Mot Leksand nu med krok.
Foto red 2018 10 01



Stenkistor om SB
. Foto red 2018 10 01



Ja, vi skall justera vattenlinjen till nästa år !! Vi lovar!!
Foto red 2018 10 01
 

Lite rörligt från höstturen till Leksand

Tillbaks