Tillverkningsnr 26 typ BVV 10 heter Varparen VI

En tidig båt - nr 26 - ännu i gott skick. foto Henric Jonsson 2011-18-05

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Klarälvens Flottningsförening i Råda den 1 mars 1948. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. Vikt ca 2 000 kg med lina. Orginalmotorn var en 10 hkr Seffle S 15 med motornr. 6068. Båten hade ett varpspel typ SM 7 för 800 meters lina. Dessa första motorvarpbåtar hade motorer utan varpspelskoppling varför spelet drevs via remmar. Seffle Motorverkstads AB:s varspelskoppling kom runt 1952. Den vita vågbrytaren har tillkommit efter leveransen.

Varparen 6 i Klarälven vid Edebruk 1968. Foto Stig Johansson

Varparen IV och ångslupen Alajne vid hemmabryggan Foto Henric Jonsson 5 sept 2011

 

 

Så här berättade nuvarande ägaren Henric Jonsson i Hudiksvall för redaktionen i november 2009:
Jag har köpt en BVV 10, nr 26 med en SEFFLE S15 BFV, med nummer 8934. (utbytt alltså, reds. anm.) Förre ägaren heter Gunnar Sundblad. han hade i sin tur köpt den i Värmland, båten hade gått i Klarälven, dit den blev levererad 1948.

Henric Jonsson delade med sig av varpbåtsrenoverarens vedermödor och glädjeämnen:
Jag upptäckte båten när jag åkte förbi ett litet båtvarv, Reffelmansvarvet, längst in i Hudiksvallsfjärden. Jag lyckades få fram vad ägaren hette, sökte upp honom, och visst, han skulle sälja, så vi kom överrens om priset, vilket var överkomligt. Huvudsaken, sa jag, att den flyter, och att maskinen fungerar

Men.............
Kolven satt fast, regulatorn satt fast, lagret i botten, ramlade ut i delar, sönderrostat. Dieselpumpen var ihoprostad. När man snurrade motorn runt, så hördes, att ramlagren måste bytas ut.
När jag väl lyckats med borttagning av ramlagren, så hördes det väldigt väl, att det som var värst slitet, var lagren i regulatorn. Det lät verkligen illa.


Ljusdals Motorrenoveringar hjälpte mig av med kugghjul, samt mätte upp en ev. sliten vevtapp mm. (Ett stort tack till Jörgen!) Jag har precis börjat montera i nya ramlager och kugghjul i SEFFLE´n. Så förhoppningsvis, så startar jag upp den under november månad. (tilläggas bör att förre ägaren Gunnar i förvåning över skicket och i glädje över att någon tog sig an kulturarvet lämnade en kraftig rabatt)
Henric fortsatte:
-”Farsan var och skulle köpa virke hos en lokal virkeshandlare när de kom in på tändkulemotorer och Lidwallbåtar. Farsan nämnde att vi saknade wirespelet till vår BVV 10. Virkeshandlaren visade in farsan i en annan del av virkesförrådet, där stod ett spel som tydligen suttit i en Lidwallbåt som gått på Dellensjöarna för 40 år sen ungefär!
Virkeshandlarens pappa hade väl antagligen bytt åt sig det. Vi ska ta hem spelet, farsan och jag. Vi bytte det mot en hyvel, virke och en gammal VP MD1A, som vi renoverat . Där ser man vad virkesaffärer kan göra för enträgna båtentusiaster!”

Den 2010-02-22 fick red. ett trevliget e-brev från Mats Andersson som berättar om hur det gick till när han köpte Varparen VI:s orginalmotor. Det gav oss samtidigt kunskap varför den är utbytt.

Den 20:e november 1981, köpte jag denna 10 hkr Sefflemotor Nr. 6068, på KFF :s verkstad i Råda. Vill minnas att jag betalade 800:-. Det var alldeles för mycket, eftersom båda motorfästena var borta. Jag trodde väl att det skulle gå att laga, så att jag skulle kunna ha motorn i min plåtbåt, där jag tidigare hade haft en äldre säffle, 5 hkr, med frislagsregulator.

Bottenramen monterades men sedan avstannade projektet och skrovet såldes till en Hans Johansson i Turbo utanför Hedemora.
Har motorn (6068) kvar, men den får bli reservdelsmotor.

Resan hem från Råda har jag i klart minne. Det började regna i Råda när vi lastade. Vi började hemfärden under sen eftermiddag. Även denna gång var min käre broder Per med som hjälpreda och moraliskt stöd. När vi kommit en bit upp i bergen mellan Klarälvsdalen och Malung, övergick regnet i blöt snö. Alltså mer och mer snö på vägen.

Dragbilen var min Volvo Amazon 1970 års modell. Jag hade varit smart nog att sätta in myggnät i grillen för att slippa få en massa flygfän i kylaren sommartid. Detta myggnät samlade nu effektivt upp alla snöflingor som kom i dess väg. Tempmätarnålen började flytta sig oroväckande mot höger. Vad göra?

Vi måste köra in på en parkeringsplats , med motlut i vår körriktning, och rensa grillen från snö. Sen var det ju bara att fortsätta. Trodde vi. Med 1 dm blötsnö, en Volvo Amazon och en sefflemotor på släpvagnen, kom vi inte ur fläcken. Min alltid hjälpsamme broder kom på lösningen. Han ställde sig bakom släpvagnen och sköt på. Vi kunde gunga loss ekipaget och det började att röra sig framåt. Väldigt sakta. Per fortsatte att skjuta på ett tag till.
Sedan sprang han ikapp bilen och kastade sig in, och färden hem gick utan missöden.
Det här motorköpet höll f.ö. på att gå om intet redan innan jag hade överlämnat köpeskillingen, eftersom en inspektor från KFF dök upp vi verkstaden i Råda, och frågade med myndig stämma: Förekommer det mycket såna här affärer här? När reparatören ..... bedyrade att så inte var fallet kunde jag betala under "vittnens närvaro" och hemfärden kunde börja. Så kan det gå när inte snökedjorna är på. Hälsa Mats A.

 

 

Alla foto Henric Jonsson 2009-11-17

Henric meddelade oss i jan 2010 att provstart av Sefflemotorn var nära förestående.

Efter mycket arbete och problemlösning gick då Sefflen som den skulle och gladde omgivningen och sin ägare som skrev till oss:

Hej!
Jag fixade felet på SEFFLEN. så nu går den som en dröm, och gör succe i sjösystemet där den tuffar fram.
Hoppas semestern varit bra! Mvh Henric, Hudik.

 

Varparen IV vid hemmabryggan Foto Henric Jonsson 5 sept 2011

Varparen IV och ångslupen Alajne vid hemmabryggan. Foto Henric Jonsson 5 sept 2011

Tillbaks