Tillverkningsnr 26 typ BVV 10 heter Varparen VI


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Klarälvens Flottningsförening i Råda den 1 mars 1948. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. Vikt ca 2 000 kg med lina. Orginalmotorn var en 10 hkr Seffle S 15 med motornr. 6068. Båten hade ett varpspel typ SM 7 för 800 meters lina. Dessa första motorvarpbåtar hade motorer utan varpspelskoppling varför spelet drevs via remmar. Seffle Motorverkstads AB:s varspelskoppling kom runt 1952. Skvättbordet och den vita vågbrytaren har tillkommit senare.

En tidig båt ännu i gott skick. Foto Henric Jonsson 2011 18 05

När båtens såldes av KFF vet vi inte men det torde vara före eller i samband med att Mats Andersson köpte Varparen 6:s originalmotor direkt från KFF 1981, som han berättar om nedan. Motorn Mats köpte var skadad. Red har stött på denna typ av skada på flera Sefflemotorer under de 10 år vi haft Lidwallssidan. Trolig orsak är att slagvattnet i båten fryst och knäckt vevhusets tassar när isen expanderat. Att man slarvade med tillsynen av båten tyder på att den inte brukades vid den tidpunkten - 1970 talet - utan var avställd. Båten såldes okänt år till Lennart Strandberg i Lysvik som ligger vid Övre Fryken. Varparen 6 var då troligen motorlös. Lennart satte troligen in nuvarande motor som ursprungligen kom från Lidwallsbåten BVV 10 nr 235. Han brukade båten till mindre timmertransporter på Övre Fryken. På 1990-talet såldes båten vidare till Stockholm och Gunnar Sundblad. När Gunnar flyttade till Hudiksvall tog han med sig båten där Henric Jonsson hittade och köpte båten

Varparen 6 i Klarälven vid Edebruk redan då med påbyggt skvättbord.  Foto Stig Johansson 1968

Varparen IV och ångslupen Alajne vid hemmabryggan Foto Henric Jonsson 5 sept 2011

Foto Henric Jonsson

Så här berättade ägaren Henric Jonsson i Hudiksvall för redaktionen i november 2009:
Jag har köpt en BVV 10, nr 26 med en SEFFLE S15 BFV, med nummer 8934.(utbytt alltså, reds. anm.) Förre ägaren heter Gunnar Sundblad. han hade i sin tur köpt den i Värmland, båten hade gått i Klarälven, dit den blev levererad 1948.

Foto Henric Jonsson

Henric Jonsson delade med sig av varpbåtsrenoverarens vedermödor och glädjeämnen:

Jag upptäckte båten när jag åkte förbi ett litet båtvarv, Reffelmansvarvet, längst in i Hudiksvallsfjärden. Jag lyckades få fram vad ägaren hette, sökte upp honom, och visst han skulle sälja, så vi kom överrens om priset, vilket var överkomligt. Huvudsaken, sa jag, att den flyter, och att maskinen fungerar
. Men…Kolven satt fast, regulatorn satt fast, lagret i botten, ramlade ut i delar, sönderrostat. Dieselpumpen var ihoprostad. När man snurrade motorn runt, så hördes, att ramlagren måste bytas ut. När jag väl lyckats med borttagning av ramlagren, så hördes det väldigt väl, att det som var värst slitet, var lagren i regulatorn. Det lät verkligen illa.

Foto Henric Jonsson

Ljusdals Motorrenoveringar hjälpte mig av med kugghjul, samt mätte upp en ev. sliten vevtapp mm. (Ett stort tack till Jörgen!) Jag har precis börjat montera i nya ramlager och kugghjul i SEFFLE´n. Så förhoppningsvis, så startar jag upp den under november månad. (tilläggas bör att förre ägaren Gunnar i förvåning över skicket och i glädje över att någon tog sig an kulturarvet lämnade en kraftig rabatt)
Henric fortsatte:
-”Farsan var och skulle köpa virke hos en lokal virkeshandlare när de kom in på tändkulemotorer och Lidwallbåtar. Farsan nämnde att vi saknade wirespelet till vår BVV 10. Virkeshandlaren visade in farsan i en annan del av virkesförrådet, där stod ett spel som tydligen suttit i en Lidwallbåt som gått på Dellensjöarna för 40 år sen ungefär!
Virkeshandlarens pappa hade väl antagligen bytt åt sig det. Vi ska ta hem spelet, farsan och jag. Vi bytte det mot en hyvel, virke och en gammal VP MD1A, som vi renoverat . Där ser man vad virkesaffärer kan göra för enträgna båtentusiaster!”


Foto Henric Jonsson

Den 22/2 2010 fick red. ett trevligt e-brev från Mats Andersson som berättar om hur det gick till när han köpte Varparen VI:s orginalmotor. Det gav oss samtidigt kunskap varför den är utbytt.

Den 20:e november 1981, köpte jag denna 10 hkr Sefflemotor Nr. 6068, på KFF :s verkstad i Råda. Vill minnas att jag betalade 800:-. Det var alldeles för mycket, eftersom båda motorfästena var borta. Jag trodde väl att det skulle gå att laga, så att jag skulle kunna ha motorn i min plåtbåt, där jag tidigare hade haft en äldre Seffle, 5 hkr, med frislagsregulator.

Bottenramen monterades men sedan avstannade projektet och skrovet såldes till en Hans Johansson i Turbo utanför Hedemora.
Har motorn (6068) kvar, men den får bli reservdelsmotor.

Resan hem från Råda har jag i klart minne. Det började regna i Råda när vi lastade. Vi började hemfärden under sen eftermiddag. Även denna gång var min käre broder Per med som hjälpreda och moraliskt stöd. När vi kommit en bit upp i bergen mellan Klarälvsdalen och Malung, övergick regnet i blöt snö. Alltså mer och mer snö på vägen.

Dragbilen var min Volvo Amazon 1970 års modell. Jag hade varit smart nog att sätta in myggnät i grillen för att slippa få en massa flygfän i kylaren sommartid. Detta myggnät samlade nu effektivt upp alla snöflingor som kom i dess väg. Tempmätarnålen började flytta sig oroväckande mot höger. Vad göra?

Vi måste köra in på en parkeringsplats , med motlut i vår körriktning, och rensa grillen från snö. Sen var det ju bara att fortsätta. Trodde vi. Med 1 dm blötsnö, en Volvo Amazon och en Sefflemotor på släpvagnen, kom vi inte ur fläcken. Min alltid hjälpsamme broder kom på lösningen. Han ställde sig bakom släpvagnen och sköt på. Vi kunde gunga loss ekipaget och det började att röra sig framåt. Väldigt sakta. Per fortsatte att skjuta på ett tag till.
Sedan sprang han ikapp bilen och kastade sig in, och färden hem gick utan missöden.
Det här motorköpet höll f.ö. på att gå om intet redan innan jag hade överlämnat köpeskillingen, eftersom en inspektor från KFF dök upp vi verkstaden i Råda, och frågade med myndig stämma: Förekommer det mycket såna här affärer här? När reparatören ..... bedyrade att så inte var fallet kunde jag betala under "vittnens närvaro" och hemfärden kunde börja. Så kan det gå när inte snökedjorna är på. Hälsar Mats A.

Alla foton Henric Jonsson 2009-11-17

Henric meddelade oss i jan 2010 att provstart av Sefflemotorn var nära förestående. Efter mycket arbete och problemlösning gick då Sefflen som den skulle och gladde omgivningen och sin ägare som skrev till oss:

Hej!
Jag fixade felet på SEFFLEN. så nu går den som en dröm, och gör succe i sjösystemet där den tuffar fram. Hoppas semestern varit bra! Mvh Henric, Hudik.

Varparen IV vid hemmabryggan Foto Henric Jonsson 5 sept 2011

Varparen IV och ångslupen Alajne vid hemmabryggan. Foto Henric Jonsson 5 sept 2011


Våren 2023 blev båten till salu Foto Henrik Nilsson 2023 04 15


Hon köptes snabbt av Jocke Anderbert som även fotade hemfärden 2023 06 15


Ny hemmahamn blev Lindesberg och efter lite handpåläggning gick motorn fint.
Foto Jocke Anderbert 2023 07 18


Tillbaks