Tillverkningsnr 263 typ BVV 10 Björn senare Hjärpen
Lidwall & Söner AB Leksand levererade denna varpbåt med tillverkningsnummer 263 till Grycksbo Pappersbruk för stationering vid Vikarby sågverk vid Siljans strand. Levererad den 1 juli 1955. Längd 6,5 m. bredd 2,2 m. Originalmaskinen var en Seffle typ S17 BFV på 15 hkr med tillverknings nr 8952 och den finns fortfarande kvar. Här satsade man redan från början på en starkare maskin. Det blev 15 hkr i stället för standard-Sefflen på 10 hkr. Spelet blev också det ett nummer större, ett SM 10 för 10 mm lina. Enligt uppgift på leveranskortet skulle avgasröret dras ut i aktern men på bilden nedan går det rätt upp.
Innan red hösten 2016 dök i Rättviks bildarkiv hade vi ingen kunskap om att Vikarbysågens motorvarpbåt hade haft ett namn. Men hon bar det stolta namnet Björn och ersatte den större motorvarpbåten Vikarbyn som byggdes redan 1914 på Gefle Varv. Vikarbyn finns i än i dag kvar i Siljan som Tellus, i mycket gott skick och är hemma i Östanhol tvärs över Rättviken från sågen.
I början av 1970-talet upphörde flottningen på Dalälven och då upphörde även Vikarbysågens magasinering av timmer i sjön. Båten såldes till en privatperson som byggde om den till fritidsbåt. Som sådan gick den på sjön Ljugaren ovanför Rättvik. Klokt nog sparades tillverkningsskylten då skottet revs.
.
I urspruning skepnad. Högvatten och troligen är man ute efter att ta hand om timmer som rymt från Vikarbysågen. Observera att båten heter Björn och färgsättningen. Friköpt foto från Rättviks Kommuns bildarkiv. Okänd fotograf runt 1965-70
Vid Ljugaren Foto Red juni 1999.
Vid Ljugaren juni 1999. Foto Red.
Båten blev lite baktung varför två pontoner monterades. Vid Ljugaren juni 1999 Foto Red.
Under en varpbåtsspaning 2006 långt innan Lidwallssidan var påtänkt fann vi båten i Rättvik. Hur gick det med renoveringen? Hjerpen på väg att återställas. Överbyggnaden riven. Foto red 2006 07 08 .
Båten flyttades tillfälligt till Rättvik för att renoveras. Foto red 2006 07 08 .
Motorn är flyttad akterut för att kompensera för spelets vikt. Motorn renoverades under 2008.
Foto red 2006 07 08 .
Vi hade inte sett till Hjerpen på länge så det var desto roligare när båten dök upp igen. Hon börjar bli klar. Foto David Karlberg 2017 08 02
Back to Basic så att säga. Så roligt att se detta. Foto David Karlberg 2017 08 02
När det är tid för provkörning rycker red gärna ut. Lennart Snis kollar att vevhuset är tomt på diesel och red kollar regulatorns funktion. När det är klart är det tid att t ända gasolen. Foto Red 2021 09 14
Båten har fått en fin styrplats. Foto red Red 2021 09 14 .
Och en trevlig soffa i aktern. Foto red Red 2021 09 14 .
Efter en ordentlig provkörning under kontrollerade former var såväl Britta som Lennart mycket nöjda. Så även redaktören som kunde packa Wintervarvets akutväska och återvända till andra sidan Rättviken. Foto Red 2021 09 14.