Tillverkningsnr 269 typ BV 12

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Korsnäs AB och Kastets Sågverk i Gävle den 17 november 1955. Båten byggdes som ett öppet skrov utan motor. Motorn skulle kunden själv hålla med och man kan väl tro att det var en äldre Sefflemotor för motorbädden byggdes för en Seffle typ 17. Kanske kom den från en äldre båt som sågverket skrotat.

Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Båten byggdes med isbrytarstäv som ses på bilden. Den skall vara extra tätspantad från stäven till midskepps. Detta kan också anas på bilden. Båten byggdes med 5 mm plåt i bogen, resten av skrovet i 4 mm plåt. Propellerhylsa ingick i leveransen men inte propelleraxel.

Båten på bilden var till salu på Blocket under 2010. Vi på Lidwallssidan fick tips om att den tidigast kända ägaren av båten var Sigurd Forslund som jobbade med sjunktimmerbärgningen på Hålldammnen i nedre Dalälven efter att flottningen upphört 1970. Det stämmer bra med båtens tidigare hemort i Gävle. Vi ringde upp Sigurd som är mycket minnesgod. Han köpte båten ca 1973 av en virkeshandlare i Furuvik. Båten hade då en 10 hkr kula som med största sannolikhet var orginalmotorn. Den var dels i dåligt skick, dels för svag att bogsera timmer med. Sigurd köpte därför en 20 hkr motor i Bödan av en fiskare och monterade in den. Den motorn har nr 6714 typ S18 BF och finns ännu i båten.. Båtens nuvarande propeller är en orginal 10 hkr Seffle vars blad är förstorade med hjälp av påsvetsade plåtremsor. Efter många försök fick Sigurd till snurrran som han ville ha den och båten blev en bra bogserare med den starka 20 hkr motorn.

Hösten 2010 var båten till salu i Tierp. Telefon till ägaren Håkan Persson är 073- 821 27 08.

 

Tillbaks