Tillverkningsnr 286 typ BVV 10

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Anundsjö Kraftverksbygge den 25 april 1956. Beställare var Graningeverken AB i Bredbyn. Båten var av standardtyp med skvättbord, byggd i 4 mm plåt. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Båten utrustades med en vanlig dieselmotor redan från början, en Bolinder Munktell typ BR 1051 på 11,5 hkr och ett varpspel typ SM 7 för 8 mm lina. Propelleraxeln har en diameter av 35 mm. Den driver ännu båten 2020. Båten kan varit den första som utrustades med timmergaffel. Traktorbåtarna såg dagens ljus först 1959.
Vi hittade två små svartvita foton i Lidwalls arkiv i Leksands Kulturhus. De visade en BVV10 av 54 års modell. Efter stötande och blötande med Lars Jönses om vilken båt som uppträdde på bilderna hittade vi till slut rätt. Ledtrådarna var dubbla pollare och ocentrerat tanklock på fördäcket. En anteckning i tillverkningskortet om att båten skall förses med Gaffelanordning styrker teorin.


Båten såldes 2004 från Långsele och kom att hamna i Mjällom. Köpare var Yngve G. Den var redan då ombyggd till fritidsbåt med hytt akterut som ses på bilderna. Spelet var inte kvar. Båten användes till fiske i Östersjön i Mjällomsviken med Bosanden som hemmahamn. Redan 2006 såldes båten till Västerdalarna och Börje H. Den kom flitigt i bruk sommartid på sjön Bysjön som även har kontakt med Västerdalälven och var i mycket gott skick. 

 

En vårdag på verkstadsgården. Den första timmergaffeln Lidwalls installerade.
Reprofoto red. i Lidwalls samling Leksands Lokalhistoriska arkiv troligen våren 1956



Dubbla pollare. Handmanövrerat med 500 kg lyftkraft, troligen våren 1956. Reprofoto red. i Lidwalls samling Leksands Lokalhistoriska arkiv

Dubbla pollare. BVV-10 båtarna finns i många skepnader, här nr 286 Foto Siv Lilja 2009 08 15

Botten Upp! Foto Siv Lilja 2009 08 16


Tillbaks