Tillverkningsnr 292 typ BV lev som Dellen 9 nu Lervik

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt den 23 april 1956 till Dellarnes Flottningsförening i Näsviken. Längd 10 m. Bredd 3 m. Motorn var en Bolinder Muktell typ 1054 BR på 46 hkr. Spelet var var typ SM -30 Deplacement 8 ton. Propellerdiameter 850 mm. Båten trafikerade Storsjön vid Forsa fram till 1965 då flottningen på Dellarna upphörde. Det var Iggesunds bruk som var ägare till Dellarens Flottningsförening varför vi tror att båten flyttades till havet och Iggesund runt 1965

Här finns två filmsnuttar som Håkan Blank sänt oss, De är taget från en film som finns i Iggesunds arkiv som behandlar flottningen på Dellensjöarna sista flottningsåret 1965. Vi har fått tillstånd av Iggesunds arkiv att visa dem .

Film 1 är en snutt där Dellen 9 går i timret i fullfart. Film 2 visar två st BVV-3 båtar var av den ena förefaller ha en svårstartad kulmotor.

Leveransbild från ett reklamblad från Lidwalls 1958. Observera reklambanderollen på relingen med texten. " En leverans från Lidwall & Söner AB. Leksand "

 

 

BV nr 292 under byggnad. Foto från Leksands lokalhistoriska arkiv.

 

Från Lidwallssidans arkiv.

 

Från Lidwallssidans arkiv.

 

Dellen 9 på Storsjön 1965. från Iggesundsbolagets Arkiv

Dellen 9 på Storsjön 1965 med full fart in i timret. . från Iggesundsbolagets Arkiv

 

Dellen uppdragen på slipen som låg vid nuvarande småbåtshamnen i Hudiksvall. På bilden håller den första motorn på att bytas mot en Volvo-Penta D 47 på ca 90 hkr. I bakgrunden ses pråmar och den Sundinska Villan. Foto Lars Brolin 01-09- 1967

 

 

Vi fick ett mail med bilder "Bergvik & Ala AB som första ägare sedan Josef Lindberg AB och nu Sven Gladh, SG Sjöentreprenad.  Registerbetäkning hos Sjöfartsverket SFC-3956 eventuellt tidigare namn Dellen nu mer Lervik dimensioner L=10,5m B=3,2m D=1,4m all bottenplåt bytt. Den gamla hytten demolerades av en slarvig mobilkransförare och hans lyftkrok Ny hytt skall komma på plats så småningom.

Red är numera rätt säker att BV nr 292 som ses på bilderna nedan. Ett argument för detta är att det på tillverkningskorter står att båten skall ha två stycken kabelgatt, se själv på bilderna nedan. Helt klart är att hon slitit hårt i timmer så att "revbenen" blivit synliga!

foto Sven Gladh

foto Sven Gladh

foto Sven Gladh

Uppgifter och foton förmedlade av Sven Gladh

 

Tillbaks