Tillverknings nr 299 typ BVV 10 numera heter båten Antistress

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Uddeholms Ab den 4 juni 1956 för att gå i kraftsverksdammen i Tåsan. Senare flyttades båten till ett sågverk någonstans runt Frykensjöarna.. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 15 hkr tändkulemotor typ S15BFV med motornummer 9163 och ett varpspel typ SM7 för 8 mm lina.

Redaktören med vänner besökte den sevärda och trevliga båtdagen i Sunne 2007. Man kunde ta en tur med Å/F Freja och bese både kultändare på land och i båtar. Samt denna typiska BVV-10 båt med ett då okänt ursprung, utrustad med skvättbord. Nu när vi fått fler bilder på båten från Göran Eriksson såg vi att det var en sent byggt exemplar av typen BVV-10. Vi kunde även genom motornummret på båtens nuvarande Listerdiesel konstatera att den var från 1974 och vi drar slutsatsen att den installerades för att båten skulle kunna köra även under den kalla årstiden då motorn är luftkyld. I samband med motorinstallationen försvann säkerligen varpspelet och båten brukades som en ren bogserbåt. I aktern är varpspelsrullen borttagen och ersatt av ett järn för bogsertrossen på samma sätt som hos BVV 10 nr 319 Andra detaljer som gjort att vi tror oss kunna identifiera båten med stor säkerhet är att den levererades med korg runt propellern och att spanten är notchade. Det var en nyhet på BVV -10 båtar från tillverknings nr 263

 

 

Typiskt BVV 10 skrov och buckligt av framfart i timmer. Foto Red. juli 2007

Här har spelrullen suttit en gång. Foto Red. juli 2007

Båten har en modern dieselmotor. Foto Red. juli 2007

En man och en båt i Sunne Foto Red. juli 2007

Här backar hon ut från Sunne, ångslupen Smulan i bakgrunden . Foto Red. juli 2007

Vid Frykens strand. Foto Göran Eriksson sept 2015.

Har ser vi en modernt formad BVV 10-för. Foto Göran Eriksson sept 2015.

Den luftkylda 3 cylindriga Listermotorn och notchade spant. Foto Göran Eriksson sept 2015.

Fryken och en av alla BVV-10 som finns där. Foto Göran Eriksson sept 2015

44 hkr vid 2200 varv/ minut. Byggd -74 om vi lyckats knäcka britternas kod rätt. Foto Göran Eriksson sept 2015

Så har ser den sista versionen av de spantbyggda BVV 10 båtarna ut under VL. Foto Göran Eriksson sept 2015

 

Tillbaks