Tillverkningsnr 301 typ SV 3 VB 53 Veslebåten senare kallad Aurora
Lidwall & Söner AB levererade denna lilla varpbåt till O Haneborg i Oslo den 28 maj 1956. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Den ursprungliga motorn var en Sefflemotor på 5 hkr med tillverkningsnr 9278. Båten hade ett varpspel typ SM 4 för 8 mm lina. Båten är av den spantlösa typen av Lidwallsbåtar som togs fram i mitten av 1950-talet.
Foto från okänt vattendrag hos Norsk skogmuseum. Tipset kom från vår norske spanare Ståle Elverhøi
VB53 Veslebåten Foto Ståle Elverhøi 2013-07-25
Det är vår sagesman Ståle Elverhøi på andra sidan kölen som bibringat oss kunskap om ytterligare en av exportbåtarna till Norge. Vi citerar Ståles e-brev som berättar båtens historia.
Hei igjen
Da denne båten var tjeneste for Glomma Fellesfløterforening hadde den navnet VB 53 Veslebåten. Den ble brukt i Glomma ved Skarnes. I 1965 fikk den ny motor, FM DA-11 8hk, tror det er denne motoren som fortsatt sitter i.
I 1980 ble båten pusset opp ved Fetsund og flyttet til Glennetangen. Ca. 1986 ble båten solgt til Glåmdal Kraftlag, senere historie er ukjent. I dag ligger båten innendørs ved Storsjøen i Nord-Odal, det finnes visstnok planer om renovering.
mvh Ståle
VB 53 Veslebåten foto Ståle Elverhøi 2013 07 25
Tillverkningsskylten foto Ståle Elverhøi 2013 07 25.
Vintern 2015 -16 börjar det hända saker runt Veslebåten och Lidwallssidan får en förfrågan från ägaren Rune Strandhaug som håller på att renovera båten. Han sökte en komplett Sefflemotor på 5 eller 8 hästkrafter. Sådana kontakter försöker vi gärna att förmedla!
Utvändig blästring. Foto Rune Strandhaug 2016
Och så insidan. Foto Rune Strandhaug 2016
Målning följer. Foto Rune Strandhaug 2016
Och så utsidan Foto Rune Strandhaug 2016
Arbete går raskt framåt och efterlysningen om en Sefflemotor på 8- 5 hkr går ut. Notera spakstyrningen. Foto Rune Strandhaug 2016
Tillverkningsskylten. Foto Rune Strandhaug 2016
Spakstyrning om Styrbord. Det hela. Foto Rune Strandhaug 2016
Spelet skall även det på plats. Foto Rune Strandhaug 2016