Tillverkningsnr 337 typ SV 3 AVEN

Lidwall & Söner AB levererade denna lilla varpbåt till Statens Skogsvesen den 18 maj 1957. Längd 4,80 m. Bredd 1,90 m. Den ursprungliga motorn var en Sefflemotor på 5 hkr med tillverkningsnr 9510. Båten hade ett varpspel typ SM 4 för 600 meter galvad 8 mm lina. Båten är av den spantlösa typen av Lidwallsbåtar som togs fram i mitten av 1950- talet. Vågen i verkstadens travers visade 1200 kg.

Det var Nord-Helgelands Skogsförvaltning  i Mo i Rana som skulle komma att bruka båten och den kom via järnväg till Rosså station efter Nordlandsbanen där skogvogter Fossland tog emot leveransen från Leksand.


På sjön Aven i full drift fr vänster ses John Brattli, Asgeir Berg, Knut Berg, William Berg och Wiktor Berg.
Imponerande bärighet med fyra och en halv man ombord!
Notera ryggsäcken som senare firman Sandqvist skulle göra till högsta mode bland Stockholms mest urbana invånare.
Foto genom Terje Nygard

 Kaffekokning på stället för blåslampan. Egil Brattli och Artur Kongsdal håller koll på pannan.
Motorn var en Sefflemotor levererad 1957 av typ S13.
Denna motortyp hade ända tills tillverkningen i Säffle upphörde 1965 lika cylinder, avgassamlare, topp och fast spridare
som föregångaren med  frislagsregulator utvecklad på 1920-talet.
Notera vidare att denna motor har centralregulator och separat smörjoljetank med CKR smörjapparat.  Foto genom Terje Nygard

Lastad och på väg mot nya mål   Foto Terje Nygard 2018 09 02

Tisdagen den 4 september 2018 ringde reds mobil och samtalet kom från Norge. Det var Terje Nygard som ville meddela oss att han äntligen fått köpa en Lidwallsbåt. Det var en båt av typen SV 3 nr 337 och en snabb koll gav vid  handen att vi inte kände till den alls. Samtalet kom bara två dagar efter Terjes övertagande och sådant gör redaktionen extra glad, för att inte säga smått exalterad. Som ses på bilderna saknas dessvärre motorn. Att det därpå följde ytterligare fina bilder gjorde inte saken sämre. De två svartvita bilderna ovan är något av de bästa och intressantaste vi sett på små varpbåtar i drift. Ett stort tack sänder vi över Kölen

Hei

Jeg fikk overta båten fra en bonde fra samme området som meg. Jeg antar at den har ligget  på land siden 1975. Båten hat ikke noe navn men jeg tenker å kalle den Aven etter vassdraget den har vaert brukt i. Jeg har flera alternativ til motor. En 6 til 8 hk Sleipner motor eller en FM. I tilleg har jeg en svensk Solomotor F5

mvh  Terje

Foto Terje Nygard 2018 09 02



  Terje kommer inte att sakna trevligt arbete framöver.  Foto Terje Nygard 2018 09 02


Tillverkningsskylten berättar en hel del för oss Foto Terje Nygard 2018 09 02



Terje har länge letat efter en lämplig maskin till sin Aven.
I oktober 2019
fick återigen red ett glatt telefonsamtal.
Han hade hittat en lämplig Seffle motor på  7/8 hkr med tillv nr 7952.
Foto Terje Nygard 2019 10  16



Redo för båt-motorföreningen. Foto Terje Nygard 2019 10  16


Tillbaks