Tillverkningsnr 345 typ BVV 10 heter Holmen 345


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt den 11 Juni 1958 till Holmens Bruk AB i Norrköping. Längd 6,1 Bredd 2,3.Motorn var en Seffle typ S15 BFV på 10 hkr med motornr. 9434. Varpspelet var av typen SM 7 för 8 mm lina . Båten var den första BVV-10 med det moderna spantlösa skrovet som byggdes enligt ritning 4-3681.Byggdes utan beställare = Lager

I april 2022 fann vår spanare Jan Hektor båten på en blästerfirma utanför Linköping. Båten var blästrat men arbetet hade avslutats med tanke på skrovets dåliga skick. Detta uppmärksammades av Håkan Hollsten som i dec 2022 förvärvade båten och samtidigt kunde berätta dess historia.

Holmens Bruk AB använde båten i vid pappersbruket i Bråviken. Sefflemotorn byttes okänt år mot en Volvo Penta typ MD 2 och båten försågs med en anordning för att bunta timmer för sjöbogsering. Båten blev överflödig när sjötimmerhanteringen upphörde under mitten av 1980 -talet och den hamnade i Holmens förråd i Finspång.

Därifrån köpte Ove Ternstedt båten för att bruka den i sjön Åländern. Volvo-Penta motorn var sliten och efter några år byttes den till en fyrcylindrig Fordmotor av typen 2712 på 80 hkr. Oves företag ägde en skogsbevuxen ö i sjön och med en egentillverkad flotte för transport av skogsmaskiner och avverkat timmer till ön brukades båten som knuffande bogserare. Därav de två dragkulorna påsvetsade på förskeppet. Runt 2017 lämnade Ove båten för blästring men blästerfirman tyckte den var i för dåligt skick och Ove skaffade en annan båt

Båten blev liggande fram till december 2022 då Håkan Hollsten förbarmade sig över den och tog båten till Grebo utanför Linköping. Alla Lidwallsbåtar är värda att bevara. I synnerhet denna som ju är den första spantlösa BV 10. Redaktionen gladde sig mycket över kontakten med Håkan. Råd och dåd utbyttes. Håkan berättade att den dåliga plåten i vattenlinjen skulle bytas och att han tänkte ha den i Kinda Kanal. Nytt namn blev Holmen 345


Påbörjad blästring. Foto Jan Hektor 2022 04 28

Tillverkningskortet: Notera "Räcket akter tätat med plåt" Ses på åttonde bilden. Det var ett öppet akterdäck från start. Foto red 2022 06 05

En hög styrplats för pråmknuffning. Foto Jan  Hektor 2022 04 28

Skylten fanns på rätt ställe. Foto Jan Hektor 2022 04 28

Fritt att tolka men nu vet vi säkert. Foto Jan Hektor 2022 04 28

Nytt roder och korg runt propellern Foto Jan Hektor 2022 04 28

Nytt roder. Foto Jan Hektor 2022 04 28

Styrplatsen uppbyggd för sikt föröver, över pråmen. Foto Jan Hektor 2022 04 28


Dags för lite omvårdnad. Foto Håkan Hollsten 2023 01 20

Foto Håkan Hollsten 2023 01 25

Avisning och genomgång av maskinen. Foto Håkan Hollsten 2023 01 25



Den befintliga motorn var inte mycket att be för, rostig i cylindrarna som den var.
Håkan kom över en likadan, dessutom marinkonverterad. Ett klipp alltså!
Foto Håkan Hollsten 2023 02 19



Här står nödvändigt plåtbyte på dagordningen.
Foto Håkan Hollsten 2023 02 19 

Tillbaks