Tillverkningsnr 362 typ BVV 10 hette STAREN.

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Skellefteå Flottningsförening i just Skellefteå i mars 1958. Orginalmotorn har motornummer 9658 och är av typen S15 BFV. Den sitter fortfarande i båten. Längd 6,10 m. Bredd 2,30 m. Totalvikt med spel och lina var 2 000 kg. Bara skrovet vägde 1 050 kg. Båten var en av tre båtar av samma typ som levererades samtidigt till SFF 6 mars 1958 . De 2 övriga var nr 361 Ripan och 363 Lärkan. Båtarna var av den moderna typen BVV-10 med spantlöst skrov. Dessa tre båtar hade ej nedsänkt fribord midskepps som annars var standard för typen .

Då flottningen upphörde köptes just denna båt av en förman vid flottningsföreningen och kom så småningom till U Karlberg i Arjeplogvia flera mellanhänder.

 

Båten till salu. Foto fr. nätet juni 2013

 

I oktober 2007 var båten till salu men ägaren ångrade sig och behöll henne. I annonsen stod att båten hade en Seffle10 hk kulmotor som inte startats på många år, men att den var genomgådd med nya kolvringar och packningar. Båten var i orginal så när som på att winchspelet saknades. Karlberg behöll STAREN, provad och klar. Båten gick i sjön Ullak mellan Hornavan och Uddjaur

Staren i Uddjaur 2007. foto i Reds samling

Men i maj 2011 sker ett ägarbyte, då köps Staren av Ann och Stig Holmgren som skickades oss dessa bilder.

Foto Stig Holmgren 2011 05 21

Men Sefflemotorn hänger fortfarande med om än ännu svårstartad. Foto Stig Holmgren 2011 -05 -21

 

Under 2015 hamnade denna pärla ånyo på Blocket. Redaktionen ska erkänna att tanken på att köpa båten var upp på bordet och vände, en spantlös BV 10 står ständigt på vill-ha-listan. Dessutom med en sen Säffle originalmaskin. Men avståndet förskräckte oss.  Nu hamnade hon istället i Avan och Lule älven!

Mail till red 17 september 2015:

Nu har Staren bytt ägare och farvatten. Nya ägare är Per Stenelund i Avan och Sture Johansson i Sandnäset som köpt båten av Ann Holmgren i Arvidsjaur. Båten kommer att ha Avan som hemmahamn och göra turer på Luleälven. Vi minns hennes systerbåtar som ägdes av Lule älvs flottningsförening. Nu ska vi åtgärda den svårstartade Säfflemotorn och kanske gör hon sin premiärtur innan isen lägger med följande besättning: den erfarne skepparen Ingemar, navigatören Sture, och spelmannen Pär som ersätter båtens spel med dragspel.

Det låter som att det blir mycket välljud runt Avan!

Som om inte den glada nyheten vore nog så skickar Sture ett par fina leveransbilder. Även transportfordonen håller hög klass!

Packad och klar på en N?25. Foto Sture Johansson September 2015

Avlastning med ännu en kultapparat Foto Sture Johansson September 2015

Säfflemotor, dragspelsmusik och denna BM-traktor! Staren omgiven av fågelsång! Och en gråhund förståss. Foto Sture Johansson September 2015

 

Tack Sture! Vi ser fram emot en ljudfil!

Som kanske kommer snart... Motorn är ännu svårstartad och orkeslös men råden duggar in på facebooksidan Tändkulemotorns vänner. Foto Sture Johansson 26 September 2015

 

Nu är Staren målad efter konstens alla regler och motorns dålig komp fixat. Det är bara en tidsfrågan innan motor, nya durkar och sittbänkar är på plats, Härligt med alla som satsar på att bevara Lidwalls arbetsbåtar . Foto Sture Johansson mars 2016

 

Dukarna på plats och i spänd väntan på islossningen. Staren i toppform. Foto Sture Johansson  2016 04 08



Men inte på denna bild  där båten av okänd anledning sjunkit  Foto Sture Johansson  2017 08 17



Men Staren kom  genast upp igen och motorn går som den skall.  Båten drivs sedan 2017 av en Skandia  då Seffle motorn trots stora insatser                                                       
förblev mycket lynning och svårstartad. 
Foto Sture Johansson  2017 08 17

Tillbaks