Tillverkningsnr 369 typ BB 15

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Dammenvassendragets FF i Norge genom Firma Bjerkens & Co Oslo den 28 maj 1958 . Längd 7,50 meter. Bredd 2,50 meter. Båten levererades öppen med ett tak men utan spel. Motorn var en Ailsa Craig Diesel typ RF 2 nr 9522 på 20 hkr Bland anteckningarna står att den är vägd i travers varvid resultatet blev 3 200 kg.

Lidwallsbåtarna har med tiden fått många olika skepnader. Snygg ombyggnad ,inte sant. Foto Staale Elverhoei 2013-09 14

Nu till de bilder som en av våra norska spanare nyligen skickade till Lidwallssidan. Ståle skriver

" Hei!
Vedlagt er et par bilder av en fritidsbåt jeg tok i oktober 2012, da Arve N. og jeg var på en ekspedisjon til Randsfjorden, noen mil vest for Mjøsa. I ettertid har Arve fått opplyst at denne båten muligens er fra tømmerfløtingens tid.

Hva tror dere utifra bildene?

mvh Ståle"

Båten vid Randsfjorden Foto Staale Elverhoei okt 2012

Jo vi tror att den är en Lidwallsbåt, plåtstråken och fästet i stäven talar för det. Endast 2 st BV-15 båtar av den moderna sorten såldes till Norge varav just nr 369 gick till Dammenvassendragets F.F. och sjön Krøderen. Nu återfinns båten i Randsfjorden som inte är en fjord utan liksom Krøderen en insjö som ingick i Dammenvassendragets F.F. verksamhets område. Därför tror vi att båten på Ståles bilder är just den båten.


Båten vid Randsfjorden Foto Staale Elverhoei okt 2012

Det finns inte så många uppgifter på tillverkningskortet men vi visar det för att vi hoppas att någon på detta sätt kan bekräfta vårt antagande att det är just denna båt som kan ses på bilderna ovan. Ståle har lovat att forska vidare i sommar. Från lidwallssidans arkiv.

 

Det visade sig att vårt antagande ovan var rätt. Tillverkningsskylten med nr 369 Foto Staale Elverhoei 2013-09 14

Trevligt e-brev till red 21-09-2013

Hei!

Her kommer ferske bilder fra Røykenvika ved Randsfjorden. Antagelsene om at det var nr. 369 stemmer! Båten eies av Kalle (Karl Edvard) Karlsson, og har hjemmehavn i Røykenvika ved Randsfjorden. Båten har nå en BMC 36 hk motor.
Kalle kjøpte båten ca. 2004. Han kjenner ikke så mye til båtens tidligere historie, kanskje dukker det opp noe etterhvert.

Foto Staale Elverhoei 2013-09 14


Det syns kanskje ikke så godt på bildet, men det står iaf 369 på det. Skiltet satt festet direkte på skroget babord side langt fram. Dette sikkert fordi båten var bygget åpen?

Foto Staale Elverhoei 2013-09 14



Røykenvika ved Randsfjorden er en trivelig plass. I tillegg til nr.369 ligger det en stålbåt på ca. 7 meter der, som også er en gammel tømmerbåt. Den er bygget på Leirvik Sveis, Stord på 50-tallet engang tipper jeg. Og ryktene sier at det nå i helga har kommet enda en liten stålbåt dit, men den vet jeg foreløbig ikke noe om.

På et av bildene jeg sendte deg kan du i bakgrunnen se en gammel lastebåt og ei ferge. Lastebåten heter MS Brandbu tillv nr 19 , bygget 1907 av Drammens Jærnstøberi og Mekaniske Verksted. Den hadde da dampmaskin. I 1920 fikk båten en Avance 25 hk, og denne motoren sitter fortsatt i båten!!! Dette er den eneste kjente båten i Norge som fortsatt har en Avancemotor ombord!
Du kan se bilder av motoren her: http://www.mjossamlingene.no/index.php?option=com_content&view=article&id=628:brandbu-befaring-150513&catid=43:mjosa-rundt&Itemid=65

 

Foto Staale Elverhoei 2013-09 14



Fergen på bildet er også litt spesiell. Det er Norges første spesialbestilte bilferge, bygget 1923 av Sarpsborg Mek. Verksted, byggenr. 1. Gikk da på Mjøsa som "Mjøsfærgen". Flyttet til Randsfjorden i 1967, og fikk da navnet "Randsfjordferja".


mvh Ståle

Tillbaks