Tillverkningsnr382 typ BVV 5 heter
Lelång
Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Västsvenska Virkesföreningen i Bengtsfors 1958. Sefflemotorn har motornummer 9714 och är av typen S14 BFV. Den gör fortfarande 2024 god tjänst i båten. Längd 5,70 m. Bredd 2,00 m. Totalvikt med spel och lina var 1 660 kg. Efter tiden i virkesföreningen användes båten till att bogsera turistflottar i närheten av Charlottenberg. Efter en tid i upplag såldes båten till Torbjörn Jönsson i Värmland som utförde en helrenovering av såväl maskin som skrov. Båten såldes vidare 2008 och fanns då utanför Strängnäs som nöjesbåt på Mälaren hos Bengt Jansson.Bengt bestämde sig för att sälja i början av 2024 och båten köptes tämligen omgående av Mikael Eriksson. Trots det fina skicket var det inte ett endagsarbete att få igång Sefflemotorn men skam den som ger sig. Den 16 juni 2024 var hon i fart igen. Båten kom att få ny hemmahamn i Ramnäs vid slussvaktarstugan i Strömsholms Kanal och fick namnet Lelång
Båten i Charlottenberg med spel och allt Foto Mats Anderssson augusti2002
Båten i Charlottenberg. Foto Mats Andersssonaugusti 2002
Renoverad i Värmland. Foto Torbjörn Jönsson2007
Dags för sjösättning. Pressen åker av Foto Red2009 05 10.
Varpspelet typ SM-7 för 600 meter 8 mm vajer.FotoRed2009 05 10.
Akterdäcket med linhjulet för varpspelet.Foto Red2009
05 10.
Tillverkningsskylten brukar sitta på frontskottet.Foto Red2009 05 10.
Dax för sjösättning. Foto genom Bengt Jansson2012 07 04
382:an i fina höstfärger. Foto genom Bengt Jansson2012 09
29
Nr 382 backar ut från bryggan i fina höstfärger.Foto genom Bengt Jansson2012 09 29
Hon hade stått inomhus länge och var i fint skick. Foto Mikael Eriksson 2024 03 08
Lelång har anlänt Ramnäs och den 15 juni startades motorn för första
gången på minst 10 år.
Foto Mikael Eriksson 2024 06 04
Första turen på kanalen avklarad. Det skulle bli många, många flera. Foto Mikael Eriksson 2024 06 16