Tillverkningsnr 383 typ BV5 hette Rudan  sedan Tansa

 

Lidwall & Söner AB tillverkade denna passbåt  för eget bruk i juni 1958 Längd 5,70 m. Bredd 2,00 m.  Motorn var en Albin O 21 Bensin på 10 hkr vid 1 600 rpm.  Båten hade överbyggnad och kapell och monterades av Georg Eriksson och Erik Waldemar Nilsson som ofta fick göra specialuppdrag. Båten kallades Rudan och användes till småjobb i den egna hamnen men främst fick den disponeras av "gubbarna" för fiske och rekreation som en löneförmån

Det dröjde hela 7 år innan båten fick en köpare då verkstaden byggde om och levererade båten till Trävaru AB Sommen den 10 juni 1965.  Motorn byttes till en Lister SM4MGR 21 luftkyld diesel med 20 hkr vid 2 150 rpm.  Hon fick ny motorhuv, bogserpåle och krok, ombyggnaden utfördes av Gunnar Lind.

 

Det enda av red kända fallet med dubbla tillverkningskort. Reds arkiv


På Sommen bland timmerbuntar med Boxhol III. Foto genom Eric Hektor.

Timmerlyften vid Sommen. Laxen BV 18 nr 409 i tidig färgsättning tillsammans med Boxholm III och den lilla Lidwallsbåten Rudan till höger.
Foto genom Eric Hektor.

Redktionen närmar sig försiktigt, med bultande tinningar, som alltid vid jungfrueliga fynd. foto red 2019 11 15

Denna båt har sedan hemsidan startade 2009 varit föremål för redaktionens frågor, forskning och frustration. Redaktören som haft förmånen att växa upp vid verkstaden mindes båten mycket väl. RUDAN låg förtöjd vid Lidwalls, i älvviken innanför LISA. Grå med grönt kapell, uttrar på taket. Det var ingen båt familjen använde eftersom LISA-båtarna fanns. Minnesbilder kan ju bedra, länge spökade SV 3 nr 328 i hjärnan på redaktören varför forskningen efter RUDAN försegick bland BV 4 och SV 3. Fruktlöst så klart. Ingen Lidwallsveteran hade heller några ledtrådar att bidra med annat att de mindes båten.

Så en grå novemberdag 2019 fick redaktionen ett tips om en båt som dykt upp på en trailer i Nedansiljan. Ut och spana, först på avstånd och när omgivningarna kändes säkra allt närmare. Måttbandet gav vid handen att det var en BV5 som i allt väsentligt lånat linjerna på fören och skvättborden från BV 10. Överbyggnaden var original, det kunde plåthantverket berätta. Hem till pärmarna och vi kunde snabbt konstatera att vi hittat RUDAN och att RUDAN hittat hem!
Sedan närkontakt med den nye ägaren om detta verkliga fynd. Båten kommer närmast från Malung och en åkare som ägt båten i många år. Efterforskningarna om ägarlängden fick fortsätta. Ny hemmahamn uppgavs till Ullvi, tre utterlinors längd nedströms Övermo.

 

Allt djärvare utforskning  Timmerburen säkert original även den. 1958 låg det timmer och länsar i älven. foto red 2019 11 15

Intressanta interiörer. Manöverplatsen andades också proffsjobb. foto red 2019 11 15

Spår av många års tjänst i virkesbranchen. foto red 2019 11 15

 


Tillbaks