Tillverkningsnr 385 BVV 10
Lidwall & Söner AB, Leksand levererade denna varpbåt med tillverkningsnumer 385 till Skellefteälvens Regleringsförening Slagnäs den 29 maj 1959 för vidare befodran till Arjplog. Längd 6,0 m. bredd 2,2 m. Originalmaskinen var en Sefflemotor typ S15 BFV på 10 hkr med motornumer 9814. Den gör ännu god tjänst. Vikt 2 000 kg. Båten var av den senare versionen av typen BVV 10, spantlös och med en kraftig avvisarlist som stringerplåt. Denna är byggd med skvättbord som på leverans kortet benämns "höjt fribord jmf. BVV-10 standard" . I fören finns ett låsbart utrymme. Båten hade ett spel typ SM 7 som ägaren har monterat ur men sparat.
Bild från sommaren 2008 . BVV-10 nr 385 på tur på Laisälven
Foto Johan Holmgren
Ännu namnlösa nr 385 foto Johan Holmgren i juli 2010
Motorn går fint. Avgasröret är draget under sittbänken på babordssidan foto Johan Holmgren i juli 2010
En kall och mörk januaridag kom dessa härliga sommarbilder och ett brev i reds e-post låda från Johan Holmgren
Hej Anders
Skickar några bilder på Motorvarpbåt BVV-10 Nr 385. Ägare Jan Holmgren. Båten går i Marielund på Laisälven i Arjeplogs kommun. Vi köpte båten av Klas Holmström i Kurrokvak, Arjeplogs kommun i början av 90- talet som i sin tur hade köpt båten av Skellefteälvens Regleringsförening. Bilderna på båten är tagna 2010 under den andra renoveringen med ny färg under vår ägo.Så ser båten ut på insidan. Notera avgasröret, en intressant lösning som säkert spar många tvättnotor. foto Johan Holmgren i juli 2010
Ja, vi körde förra sommaren - 2011 - men glömde fota. Kommer att skicka fler bilder till sommaren när vi är ute och tuffar!
Båten går mycket bra och stabilt med kulamotorn ! Bytte till en fyrbladig propeller istället för den trebladiga bogserpropellern för att få upp farten lite och det gjorde susen.Mvh Johan
foto Johan Holmgren i juli 2010
En speciell rulle i aktern. foto Johan Holmgren i juli 2010