Tillverkningsnr 40 typ BV 15 hette Kyrkbåten senare Emilia och Bölja


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Utansjö Cellulosa AB utanför Kramfors den 20 september 1948. Båten byggdes med styrhytt.  Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Den levererades med en 20 hkr Seffle tändkulemotor typ S18 BF med tillvnings nr 6337. Spelet var ett SM 10 med kilrepsdrift. Båten gick på järnväg till Veda station.

Vid Utansjö Cellulosa AB 1974 Foto Genom Bo Kylberg

Vid fabriken kallades båten ”Kyrkbåten” då alla kände till att den kom från Leksand. Det hände ibland att båtarna fick smeknamn som anspelade på ursprunget, en annan båt kallades t.ex. för ”Hemslöjden”. Bröderna Lidwall som var stolta över att vara Sveriges ledande leverantör av arbetsbåtar och noga med sitt varumärke var måttligt roade av dessa namn som de betraktade som nedsättande. Men kunden var nöjd med båten och ersatte den 15 år senare med den ett nummer större BV 18 nr 519.
Kyrkbåten BV-15 nr 40 - gick i trafik till 1974 då den kom att säljas till Bo Kylberg. Det var nedanstående e-post som red mottog i mitten av mars 2014 som bekräftade vår teori att båten hade just nr 40 som tillverkningsnummer. Bosses brev gjorde att båten kunde komma in på listan med kända Lidwallsbåtar

 

Hej

Såg till min glada överraskning min förra båt M/S Emilia. Kan komplettera historien. Mitt namn är Bo Kylberg. Båten levererades ny till Utansjö Bruk. Den kallades kyrkbåten eftersom den kom från Leksand och användes i timmerbommarna till 1974 Bifogar en bild på den strax innan överbyggnaden slogs bort och timmerspelet monterades ur. Jag köpte den således utan hytt 1975 men skar bort skarndäck, korgen för propellern och byggde en ny överbyggnad som syns på några av bilderna. Bytte motor till den 10 HK tändkulan som omnämns “havererad”. Hade sedan båten i 17 år innan den såldes vidare till stor saknad. Den hade överraskande goda sjöegenskaper. Härligt att den verkar återuppstå igen i modifierad skepnad. 

Bästa hälsningar Bo Kylberg


Senare ägare var Patrik o Pernilla Jäveroth i Stockholm. Båten hade havererad tändkulemotor, en  Seffle från 1935 nr 3270 17FV 10 hkr 600 v/m. Den motorn levererades 28/3 1935 till en Oskar Jansson, Jaggersö i Karlshamn och då den inte var orginal kunde vi inte identifiera båten utifrån den. De sista åren båten var i drift i huvudstaden gick hon med hjälp av en utombordare på akterspegeln. Hu!


Emilia vid Alvik 2003 foto Red.

Sefflemotorn är av frislagstyp och betydligt äldre än båten foto Red 2003 .

Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

En typisk 618 pollare på fördäck. Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

2009 var båten till salu och den köptes av Tony Nordesjö i Linköping som rev den av tidens tand anfrätta masonitöverbyggnaden. Planen var återuppbygga båten.

Just kommen till Linköping. foto Tony Nordesjö

Utan överbyggnad foto Tony Nordesjö

Hålen där balkarna för spelet suttit i bottenstockarna ses tydligt på denna bild. foto Tony Nordesjö.

En ny överbyggnad är på väg. foto Tony Nordesjö mars 2011

Tony Nordesjö sålde båten i mars 2011 till JanÅke Lang i Ed. Så här kan hon komma att se ut i framtiden. Fotomontage av JanÅke Lang.

Eller kanske så här. Fotomontage av JanÅke Lang.


I juni 2019 hörde Katarina och JanÅke av sig till redaktionen med en lägesrapport.  Plåtjobbet var ju på G sedan en tid, överbyggnaden var utan tak men hålen för fönstren upptagna, nära originalet av ”Kyrkbåten”, en dörr baktill, för- och akterdäck. 
Drivlinan bestod nu av en helrenoverad 2-cyl Bolinder Munktell 1052-11357  med tillverkningsnr 11494-1704. Backslaget var också renoverat och driver en 4-bladig mässingspropeller via  30 mm propelleraxel i rostfritt stål och mellanaxel. Han hade anskaffat två bränsletankar, grejor till styrning och kylning, virke till hytten och en massa annat.
Dessvärre hade projektet avstannat, bl.a av hälsoskäl. Båten stod på sin trailer på Listerlandet och väntade på någon som kunde ta över.

På sin trailer på Listerlandet i Blekinge Foto Jan Åke Lang juni 2019

Efter att varit till salu under lång tid såldes båten till Viktor Eklund i  juli 2023
Redaktionen gladde sig storligen. Foto Esbjörn Nilsson 2023 07 14


Renoveringen kom att ske i Säter men hemmahamnen blev Rättvik. Foto Viktor Eklund 2023 07 20


Många kapskivor blev det, men här är skillsmässan ett faktum.  Foto Viktor Eklund 2024 06 02


Hurvida båten kommer att vara öppen eller förses med hytt får framtiden att utvisa. Foto Viktor Eklund 2024 06 02



Sjösättning efter många år på land Foto Viktor Eklund 2024 06



Ett knappt år efter att båten anlänt till Säter var det tid för premiärtur på Dalälven.
Den företogs dagen innan midsommaraftonen 2024 och dokumenterades av
Viktor Eklund. Foto Viktor Eklund 2024 06 20


Lövad och med kuddstoppade sittbänkar är hon klar för midsommar Foto Viktor Eklund 2024 06 20



Vilket jobb !! Det var många år sedan hon gick för egen maskin.  Redaktionen lyfte på sina resp. hattar!
Foto Viktor Eklund 2024 06 20


Bölja hade hemmahamn i Stora Skevi Foto Viktor Eklund 2024 06 21



Bölja dök upp på Lidwallsbåtens dag 2024. Det föreföll som om besättningen trivdes i augustisolen.
Här porträtterad utanför Norsbrosågen av en annan BV 15-ägare
Foto Lisbeth Svahn 2024 08 03


Tillbaks