Tillverkningsnr 40 typ BV 15 hette Kyrkbåten senare Emilia och Bölja

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Utansjö Cellulosa AB utanför Kramfors den 20 september 1948. Båten byggdes med styrhytt.  Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Den levererades med en 20 hkr Seffle tändkulemotor typ S18 BF med tillvnr 6337. Spelet var ett SM 10 med kilrepsdrift. Båten gick på järnväg till Veda station.

 

Vid Utansjö Cellulosa AB 1974 Foto Genom Bo Kylberg

 

 

Vid fabriken kallades båten ”Kyrkbåten” då alla kände till att den kom från Leksand. Det hände ibland att båtarna fick smeknamn som anspelade på ursprunget, en annan båt kallades t.ex. för ”Hemslöjden”. Bröderna Lidwall som var stolta över att vara Sveriges ledande leverantör av arbetsbåtar och noga med sitt varumärke var måttligt roade av dessa namn som de betraktade som nedsättande. Men kunden var nöjd med båten och ersatte den 15 år senare med den ett nummer större BV 18 nr 519.
Kyrkbåten BV-15 nr 40 - gick i trafik till 1974 då den kom att säljas till Bo Kylberg. Det var nedanstående e-post som red mottog i mitten av mars 2014 som bekräftade vår teori att båten hade just nr 40 som tillverkningsnummer. Bosses brev gjorde att båten kunde komma in på listan med kända Lidwallsbåtar

 

 

Hej

Såg till min glada överraskning min förra båt M/S Emilia. Kan komplettera historien. Mitt namn är Bo Kylberg. Båten levererades ny till Utansjö Bruk. Den kallades kyrkbåten eftersom den kom från Leksand och användes i timmerbommarna till 1974 Bifogar en bild på den strax innan överbyggnaden slogs bort och timmerspelet monterades ur. Jag köpte den således utan hytt 1975 men skar bort skarndäck, korgen för propellern och byggde en ny överbyggnad som syns på några av bilderna. Bytte motor till den 10 HK tändkulan som omnämns “havererad”. Hade sedan båten i 17 år innan den såldes vidare till stor saknad. Den hade överraskande goda sjöegenskaper. Härligt att den verkar återuppstå igen i modifierad skepnad. 

Bästa hälsningar Bo Kylberg

 

Senare ägare var Patrik o Pernilla Jäveroth i Stockholm. Båten hade havererad tändkulemotor, en  Seffle från 1935 nr 3270 17FV 10 hkr 600 v/m. Den motorn levererades 28/3 1935 till en Oskar Jansson, Jaggersö i Karlshamn och då den inte var orginal kunde vi inte identifiera båten utifrån den. De sista åren båten var i drift i huvudstaden gick hon med hjälp av en utombordare på akterspegeln. Hu!

 

 

Emilia vid Alvik 2003 foto Red.

Seffle motorn är av frislagstyp och betydligt äldre än båten foto Red 2003 .

Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

Emilia i Bromma januari 2008 foto Red.

2009 var båten till salu och den köptes av Tony Nordesjö i Linköping som rev den av tidens tand anfrätta masonitöverbyggnaden. Planen var återuppbygga båten.

Just kommen till Linköping. foto Tony Nordesjö

Utan överbyggnad foto Tony Nordesjö

Hålen där balkarna för spelet suttit i bottenstockarna ses tydligt på denna bild. foto Tony Nordesjö.

En ny överbyggnad är på väg. foto Tony Nordesjö mars 2011

Tony Nordesjö sålde båten i mars 2011 till Jan-Åke Lang i Ed. Så här kan hon komma att se ut i framtiden. Fotomontage av Jan-Åke Lang.

Eller kanske så här. Fotomontage av Jan-Åke Lang.


Tillbaks