Tillverkningsnr 404 typ 8,5 x 2,5 m Bogserbåt Susanne
Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Monberg och Thorsen A/S 29 april 1959 för Trinidad där företaget hade stora byggprojekt. Längd 8,5 m. bredd 2,5 m. Originalmaskin Bolinder Munktell typ 1054 på 46 hkr. Vikt ca 4 300 kg. Båten var öppen och hade ruff. I allt väsentligt en stor Skåning! Alltså den större av de båtar som Lidwalls tog fram till Skånska Cementgjuteriet/Skanska. Ändringarna i tillverkningskortet är avvikelser från Skåningarnas spec. Dög den åt skåningar så dög den åt danskar!
Monberg & Thorsen var en entreprenadfirma, grundad 1919 som bl.a byggde hamnanläggningar och broar. På våren 1959 byggde Lidwalls fyra båtar till danskarna f.v.b Point Fortin i Trinidad där den skulle användas vid bygget av en lång oljelastningspir, s.k. "jetty"
Tillvnr 403, Christine på 7 x 2,1 m med en 30 hkr Volvo Penta MD4
Tillvnr 404, Susanne på 8,5 x 2,5 m med en BM 1054 på 46 hkr
Tillv 405, Birthe på 11,5 x 3,5 m med en Volvo Penta TMD 96 på 196 hkr
Tillv 406, Carmensita 10 x 3 m med en Volvo Penta MD 47 på 70 hkr
och ett år senare
Tillv 442 "Anne-Lise" Mått och utrustning likt Birthe, men med motor utan turbo som gav 120 hkr. Båtarna så lika att red förväxlade fotografierna till att börja med.
Vi fick nedanstående mail från Niels Thorsen, f. 1922, ansvarig för utlandsverksamheten i slutet av 50-talet och Monberg & Thorsens VD från 1965:
Kære Mats Lidwall
Tak for din mail om både leveret til Monberg&Thorsen i 1959.
Bådene blev anvendt ved bygningen af en 2 km lang oliejetty for Shell ved deres anlæg i Point Fortin på Trinidad. Arbejdet blev udført i rerioden 1959 til 1961. Kontrakten blev undervejs udvidet med yderligere 1 km jetty til erstatning af en ældre forbindelse til land.
Båden Birthe var opkaldt efter Birthe Holm, der var gift med en af de ledende medarbejdere i Monberg & Thorsen, Hans Peter Holm. Bådene Susanne og Christine var opkaldt efter mine døtre. På det tidspunkt var jeg ansvarlig for firmaets udenlandske arbejder.
Hvor vi fik navnet Carmensita fra, erindrer jeg ikke.
Efter arbejdets færdiggørelse mener jeg, bådene blev returneret til Danmark og bl.a. anvendt ved bygningen af Langelandsbroen og Svendborgsundbroen i Danmark.
De må senere være blevet skrottet, men jeg erindrer ikke hvornår.
Med venlig hilsen
Niels Thorsen
Oliejetty = En pir for oljelastning
Opkaldt = Döpta
Desvärre förefaller båtarna ha blivit skrotade.
Reds efterforskningar fortsätter!