Tillverkningsnr 408 typ BB heter Hamnen 5 ,,,,,,,,,

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Helsingborgs Hamnförvaltning i Helsingborg den 9 juli 1959. Längd 10 m. Bredd 3 m. Egen vikt ca 6,6 ton. Maskinen var en MD 47 på 70 hkr. I början av 2000 - talet installerades nuvarande motor, en Caterpillar på ca 100 hkr. Samtidigt förminskades skorstenen till dagens utseende. Namnet är Hamnen 5 men i dagligt tal benämns den Motorbåten.  Den registrerades i svensk skeppslista 1988 med signalen SFB 9532. Hamnen 5 har hela tiden funnits i Helsingborg med samma ägare och är ännu i drift och ägaren månar verkligen om båten. En av oss känd arbetsuppgift ( januari 2013) är t.ex. isbrytning i Råå småbåtshamn.

 

Leveransbild.  Provad på hemmaplan . Foto juli 1959  i Leksands Lokalhistoriska Arkiv

Från ett reklamblad för lidwalls bogserbåtstillverkning. Foto juli 1959

På väg mot uppdrag i Helsingborgs Norra Hamn.
Givetvis saknar red Lidwallsvimpeln i gösen men så fin hon ser ut. Foto Göran Olsson 2015 08 07



 Norra hamnen i Helsingborg. Hamnen 5 ligger förtöjd vid hamnförvaltningens numera upphuggna träpråm. Dala-Järnafabrikörerna Daniel Danielsson på Maskin AB Termit (t.v.) och Eric Uno Sterner från Sterners specialfabriker i basker mannar däcket. Den sittande i mitten är för oss och familjen Danielsson okänd. Möjligen en befattningshavare på hamnkontoret? Dalkarlarna var på väg till industrimässan i Hannover. Foto Gösta Lidwall
Stort tack till Per Jeppsson, Hamningenjör i Helsingborgs Hamn AB som bekräftade våra misstankar om Hamnen 5:s härkomst genom att verifiera att bilden ovan är tagen i just Helsingborg.




Bland större kollegor i Hälsingborg. foto Bernt Fogelberg 1964 04 24 i Sjöhistoriskas arkiv Stockholm 

Ännu i drift och i synbart gott skick. Hamnen 5 tagen i Helsingborg. Foto Christer Samuelsson 2013 08 24


I ett trångt parti av Helsingborgs hamn blev båten 2007 08 22 kl. 08.30 klämd mot en kaj av en av de stora Sundetfärjorna. Båten vältes av färjans propellervattenström och sjönk. Som tur var räddades de två ombordvarande. Båten lyftes redan samma eftermiddag och reparerades av företaget Fartygs Mekano. En rapport med bilder finns om detta i skeppsregistret.

Tack Annica Ohlsson på Sjöfartsregistret i Norrköping som sände oss bilder och som gjorde att vi kunde identifiera båten som ett typiskt Lidwallsbygge.

 

,,,,

Hamnen 5 lyfts upp för reparation efter sjunkning i Helsingborg.
foton Skeppsregistret i Norrköping

 

Botten opp. Foto fr. Skeppsregistret i Norrköping

Tillbaks