Tillverkningsnr 429 typ Skåne ev MB 831

 

Lidwall & Söner AB levererade denna båt till AB Skånska Cementgjuteriet i Malmö den 29 februari 1960. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Motorn var en Bolinder Typ 1054 motornummer 5839-1035 på 46 hkr vid 1500 varv/ min. Båten levererades öppen med ruff och kättingbox. Durken utfördes i furu. Bordläggningen var i bogen och botten 6 mm, i övrigt 5. Propelleraxeln var 50 mm i diameter. Bland den elektriska utrustningen märks lanternor med skydd, signalhorn och strålkastare, allt för 12 volt. Båten var grön som alla sina systrar på Skånska Cement/Skanska.

Det är allt vi vet om denna båt under tiden den ägdes av Skånska Cement/Skanska. 2010 kom det in bilder från Klas Hänke på några Skåningar tagna i Limhamn. De var då privatägda och just denna var ombyggd med ordentlig styrhytt.

 

I Limhamn Foto Klas Hänke 17 mars 2010

Klas skrev i maj 2010:

Hej Anders!  

Väl hemkommen från stora staden Stockholm så var jag idag nere vid hamnen och tog några bilder på de två gamla SCG s Motorbåtar, du får sortera som du vill och lägga in dom också på sidan om det nu är rätt båtar. Dom har ju en viss likhet med den du skickade med här i detta mailet, den ena som är vit är nog lite större, men den andra kan kanske vara av den sorten som du menade. Det finns ju ett nummer på den vita, men vad det avser vet jag inte. Skall se om jag kan luska ut vad för motorer som sitter i dem nuförtiden, men jag får ta det när ägaren är där, så jag återkommer med det senare. Mvh Klas

Vi tackade för bilderna och spekulerade i om vi i framtiden kunde klura ut vilka individer båtarna var. Den större båten har nr 831 insvetsat på bogen men på den andra sidan står det bara 31. Detta är troligen Skanskas nr på båten. Båten var till salu på Blocket i maj 2012. Längden anges till 8,60 m och bredden till 2,70 m. Den drivs av en Bolinder typ 1054, 4 cyl och 46 hkr. Priset var 49 000 kr.

Nu vet vi genom Klas att båten såldes till en dykfirma som heter Öresund Sea-land Construction och att den nya ägaren är mycket nöjd med båten och motorn. Efter att Klas varit ombord i november 2013 och antecknat motornumret - som är just 5839-1035 - så vet vi att båten måste ha tillverkningsnr 429.

 

Leveransdokumentet i Lidwallssidans samling

 

I Limhamn Foto Klas Hänke 17 mars 2010

I Limhamn Foto Klas Hänke 17 mars 2010

 

Sensommaren 2014 blir båten civil, Jonas Ask förvärvar båten den 19 augusti för att ha henne som fritidsbåt med bas i Limhamn.Ytterligare lite skrovjobb behövs och Jonas förmedlar oss bra bilder via vår Facebooksida i april 2015. Nu får hon också ett blått skrov.

Upptagen för plåtbyte och målning. Foto Jonas Ask 2014-11-22

Konsekvensen av tidigare dubblingar. Foto Tove Steinbakk Kotzé 2014 09 07

Foto Tove Steinbakk Kotzé 2014 09 07

 

Styrplatsen ser inbjudande ut. Foto Tove Steinbakk Kotzé 2014 09 07

 

Våren 2015 får skrovet en ny överhalning Foto Jonas Ask mars 2015

 

Plåtbyte stod på programmet. 5 kvadrat 4 mm plåt gick det åt. Inte riktigt den ursprungliga tjockleken, men hon kommer att få väsentligt mindre stryk som fritidsbåt än som grönbåt hos Skanska. Dessutom är 6 mm plåt oerhört krävande att hantera i fält. Svetsaren Rasmus Öster fick ägna tre dagar åt detta ädla och krävande hantverk.

Rasmus Öster gör en lysande insats. Foto Jonas Ask mars 2015

Den vita grönbåten är nu vacker blå! Foto Jonas Ask april 2015

Nu är hon sjösatt men samtidigt till salu på Blocket. Foto Jonas Ask 2015 06 05

Tillbaks