Tillverkningsnr 434 typ BV 20 Nr 106 Voxna älv kallas nu Hurtig

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Ljusnans Flottningsförening i Bollnäs 29 april 1960. Hon var en av 3 st båtar av den senare typen BV 20 byggda mellan 1956 fram till 1960 som levererades till LFF. Längd 9,30 m. Bredd 2,80 m. Båten hade redan från början en BM motor på 41 hkr och med motornr 2630

 

106:an Voxna älv 1965 09 19 . Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.


106:an Voxna älv 1965 09 19 . Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.

Slutflottat på Voxnan för 106:an 1967 07 08 . Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museet arkiv Stockholm.

Hurtig i Köpings inre hamn omkring 1970. Båten köptes till hamnen 1967. På bilden ännu i originalutförande så när som på varpspelet som tagits bort och ersatts med en bogserpåle på aktern. Vi ser också aktern på hamnens dåvarande stora bogserare Runskär som var ett riktigt dockskåp. Foto Lars Brolin genom Bengt Westin

 

I Köpings hamn den 14 april 2012. Ny skrovfärg sedan sist och brädgången midskepps borttagen. foto Red.

 

Det var detta motornummer som gjorde att det gick att identifiera båten.. De nuvarande ägarna Mälarhamnar AB visste att båten var byggd 1960 men inte vilket tillverkningsnummer den hade. Troligen försvann tillverkningsplåten då den från början rätt stora hytten bytes mot dagens 1971

Dokument genom Dan Nyström

Båten hade från början ett varpspel av typen SM 30. Ruffen skulle vid nybyggnationen isoleras med tjärpapp på masonite och förses med två enkla britsar. Ett bord, två hyllor samt en plåthylla för gasolkök. Bordläggningens tjocklek var 5 mm i fartygskvalitet. För att se hur Hurtig såg ut innan hon blev ombyggd se båt nr 318

 

 

Köping. Foto Red 28 februari 2007.

Köping. Foto Red 28 februari 2007.

Köping. Foto Red 28 februari 2007.

Köping. Foto Red 28 februari 2007.

 

Nedan följer två bilder från 2007

Foto Dan Nyström 2007

 

 

Foto Dan Nyström 2007

Efter ett uppdrag i dec 2016 sjönk båten i Köpings hamn. Hon bärgades tämligen omgående och togs som bärgarlön av ett företag i Västerås. Såldes därefter vidare till Mats Norell och transporterades till Blötberget. Det var en tungtransport med en massa is i båten och runt nyår var det ordentligt kallt. Så fort Mats fick hem Hurtig gällde det att tömma den på vatten, motorn monterades ur och tömdes på vatten och olja. Nu är den uppstartad och det verkar som den har klarat badet väl. Planer på en stilig hytt finns och så kommer det att bli. Foto från reds arkiv jan 2017

Tillbaks