Tillverkningsnr 439 typ BVV 10 Kortlanda Queen

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt till Västsvenska Virkesföreningen i Bengtsfors 1 juni 1960. Orginalmotorn hade motornummer 9932 och är av typen S15 BFV. Den satt i båten 2018. Längd 6,10 m. Bredd 2,30 m. Totalvikt med spel och lina var 2 000 kg.

Efter tiden i virkesföreningen användes båten till att bogsera turistflottar i närheten av Charlottenberg, Kortlanda. Där fick båten sitt  namn. Efter en tid i upplag såldes båten till Olov H. i Torsby.  Denna båt är en av de sista Lidwall byggde som utrustades med tändkulemotor.

I ett e-brev 2009 08 31 skriver gamle ägaren Olov H:
- I augusti såldes båten till Niklas Rogne i Säffle. Det var många intresserade, både för att det var en Lidwallsbåt och på grund av Säfflemotorn.

 

Alla bilder tagna av båtens ägare under Juni 2009. Obs att datum på kameran ej stämmer.

 

Foto Olov H juni 2009

Foto Olov H juni 2009

Foto Olov H juni 2009

Foto Olov H juni 2009

2010 03 25 rapporterar Åke Bruce att båten kommit i goda händer.  Skrovet blästras och motorn var under helrenovering av ett gäng Seffleveteraner i just Säffle. Åke inkom med ett knippe bilder som vi ej kunde undanhålla läsekretsen.

Båten står på ett lösflak. foto Åke Bruce

Båten har en sent tillverkad Sefflemotor med varpspelskoppling. foto Åke Bruce

Renoveringen har börjat. foto Åke Bruce

Backslaget skiljs från motorn, det skall demonteras akter ut. foto Åke Bruce

Nu är det mesta isärplockat. Ju oljigare en gammal motor är dessto bättre brukar demonteringen gå. foto Åke Bruce

Här kan man studera hur dessa sent tillverkade BVV-10 båtar är uppbyggda. Skrovet är gjort av 6 st raka plåtar som med hjälp av motor och spelbädden styvas upp, så att spant inte behövs. Underhållsmässigt är en konstruktion med så få prång som möjligt att föredra. foto Åke Bruce

Stringerplåten och det utdragna fördäcket bidrar till båtens styvhet.
foto Åke Bruce

 

Efter ett omfattande renoveringsarbete kunde Kortlanda Queen åter tas i drift. Åke berättade att all vitmetall i vevstakslagret hade smält och lagt sig i vevhuset. Så här ser båten ut 2010. Från Seffledagen i just Säffle 5 juni 2010. Det är roligt att se ytterligare en Lidwallsbåt som det lagts ned ett omfattande arbete på, bevarad till eftervärlden.

Kortlanda Queen i Säffle kanal ovanför slussen ut till Vänern. I bakgrunden ses passande nog en byggnad som tillhörde Seffle motorverkstad, det är den som på slutet var hydraulverkstan, byggd 1945.

Foto Lars Axrup

Och från Åke Bruce kom ett e-brev med ytterligare en bild på nr 439:

- Hej Anders här kommer hon, uppklädd för fest, genomgått en total makeover med Nicklas Rogne vid rodret/ Åke B.

En pärla dunkar fram. Foto Åke Bruce 2010 06 05.

2013 sålde Nicklas Ronge Lidwallsbåten till förmån för att annat intressant båtprojekt med ännu mer Säffleanknytning. En träbåt byggd på Säffle båtbyggeri 1940 med en Sefflemotor från samma år. Köpare av Kortlanda Queen blev fyra yngre killar även de hemmahörande i Säffle med omnejd. Under våren 2015 hade de bytt propellern på båten till en med större stigning vilket ökade båtens fart väsentligt. Det kunde red känna på när Föreningen Sefflemotorn arrangerade en motordag nere vid kajen i Säffle och Kortlanda Queen var i full verksamhet. Ordinarie hemmahamn blev Värmlands Näs

Vid kajen i Säffle Foto red 2015 05 16

Vid kajen i Säffle Foto red 2015 05 16

Två av delägarna, Kristoffer Dalgren och Peter Zachrisson kastar loss och styr ut på Säffle Kanal. Foto red 2015 05 16

Givetvis passade besättningen på att inköpa en lämplig flagga till fartyget. Foto red 2015 05 16

En annan vy på BVV-10 nr 439 . Foto red 2015 05 16


I Åmål på Hamndagen.  Foto Kent Olsson 2018 08 04


Ett ovanligt perspektiv på en spantlös BVV 10 Foto Lasse Fabrikörn Gudmundsson 2018 10 02


En närstudie av en platt häck Foto Lasse Fabrikörn Gudmundsson 2018 10 02


Spanarna i Säffle  Kent Olsson, Anders Winter, Benny Stolpe och Krister Karlsson kollar in  nr 439 Foto Lasse Fabrikörn Gudmundsson 2018 10 02

 

Tillbaks