Tillverkningsnr 444 Inspektionsbåt PASSAREN nu WILMA

 

Lidwall & Söner AB Leksand ritade denna båt för Klarälvens Flottningsförening som också byggde båten. Längd 7,0 m. Bredd 2,0 m. Djupgående 0,65 m. Plattgattad akter. På leveranskortet står angivet att båten har en MD 4 med nummer PMD 1469 och en 17 tums propeller. Utförandet var V-bottnat med ruff och vindruta. Skrovet tillverkades av beställaren efter Lidwalls ritningar. Lidwalls tillverkade delarna till maskininstallationen med axel, roder, motorhuv mm. Styrhytt av plåt, placerad framför motorn. Båten levererades den 23 juni 1960. En veteran från KFF har berättat för nuvarande ägare Göran Eriksson att han varit med och byggt båten som kom från Leksand som "byggsats".

Passaren. Ja, nu vet vi att hon hette så när det begav sig. Här förevigad av Bernt Fogelberg nedanför slipen i Dyvelsten runt 1965. Foto SSHM:s arkiv.

Är det motorlådan som syns på gångbordet ? Kanske vårrustning på G ? BB nr 222 Kartberget ses akter om. Även här i Dyvelsten. Bernt Fogelberg 1965 Foto SSHM:s arkiv.

Träden har inte slagit ut ännu. En tidig vårdag 1966 Bernt Fogelberg Foto SSHM:s arkiv.

På grund av att denna båt byggts på lite andra premisser än vanligt och att den var en passagerarbåt levde red länge i tron att detta var en helt annan båt också den i dag i full drift och vid god hälsa. Dessvärre delade den båtens ägare i god tro denna villfarelse med oss då en rad starka indicier pekade åt det hållet.
Men den 8 januari 2015 fick vi ett trevligt telefonsamtal, ett mail och ovedersägliga bevis på att den rätta nr 444 var upphittad! Ägarföljden är därmed helt klarlagd. Båten köptes från KFF av Erik Nilsson Mölnbacka vid Lusten som i sin tur sålde den till Per-Ove Vestholm från Östra Ämtervik någon gång under första halvan av 70-talet. Göran köpte den några år senare av Vestholm.

Inspektionsbåten 444 före ombyggnad Foto Göran Eriksson tidigt 80-tal

 

Så skrev Göran den 8 januari 2015:

-Hej Mats!
 Tack för det trevliga telefonsamtalet. Skickar här lite uppgifter på min kära båt.
Den har nr 444 och motornr PMD1469. Jag är säker på att det är originalmotorn och den går fortfarande  utan problem. Båten köptes från Klarälvens flottningsförening av förra ägaren, som jag köpte den av i mitten på 1970 talet. Båten har gått på sjön Fryken sedan den flyttades från Klarälven. Skickar en bild på hur den såg ut när jag köpte den, och jag är säker på att det var så den såg ut från början, förutom färgen. Bilden är från början av 1980 talet. De övriga bilderna är från sommaren 2014. Jag byggde om den i mitten av 80 talet med tak och kapell. Under åren så har jag kompletterad med div. utrustning och bekvämligheter, så nu ligger vi ute på Frykensjöarna flera dagar i sträck.
Jag döpte henne till Wilma, efter farsgubbens gamla båt.
MVH Göran Eriksson

WILMA efter ombyggnad. Foto Göran Eriksson 2014

 

Trovärdig bevisning från hedervärda och tillförlitliga vittnen! Men det framlades därtill en vattentät teknisk bevisning i form av tillverkningsskylt och numret på orginalmotorn, se nedan! Därmed kan vi döma nr 444 identifierad bortom allt rimligt tvivel...

Ovedersägliga bevis Foto Göran Eriksson 2014

 

Orginalmotorn är kvar Foto Göran Eriksson 2014

 

Ett kärt sommarnöje Foto Göran Eriksson 2014

 

Fryken ytterligare förskönad med WILMA Foto Göran Eriksson 2014

Tillbaka